10 slimme trucs om af te vallen of op gewicht te blijven met de feestdagen!

Hoe blijf je slank met de feestdagen? Een uitdaging, maar het kan zeker!

Sinterklaas, Kerst, Oud & Nieuw: het staat allemaal weer voor deur! Maar hoe val je af als je aan het afslanken bent of hoe blijf je op gewicht als je op gewicht wilt blijven en geen kilo’s wilt aankomen? Daar pieker en peins ik best wel over. Want, ik probeer sinds een paar maanden een paar kilootjes af te vallen. De feestdagen komen mij dan ook eigenlijk niet zo goed uit als het om afslanken gaat. Dat zijn van die dagen dat je extra sterk in je schoenen moet staan om niet in de verleiding te komen om je stiekem vol te proppen met pepernoten, kerstkransjes, kerstbrunches, borrelhapjes, kerstdiners, wijntjes en ladingen oliebollen. Maar het gaat je lukken, Veertigplus mus! Houd vol! Ik geef je dan ook met plezier deze 10 slimme trucs die ik zelf ook toepas!

10 slimme trucs om af te vallen of op gewicht te blijven met de feestdagen:

#1e slimme truc: breng voor jezelf in kaart wat je die dagen maximaal aan calorieën wilt eten

Ik gebruik een handige app, de Virtuagym Food App. Hiervan gebruik ik alleen maar de gratis versie, maar met de gratis versie kun je al veel doen. Wat ik heel handig vind is dat de app voor je uitrekent hoeveel je per dag aan calorieën mag eten als je bijvoorbeeld 10 kilo wilt afvallen. Voor elke dag kun je invoeren welke producten je eet en de app berekent meteen voor je uit hoeveel calorieën, vetten, koolhydraten en eiwitten dit product in bepaalde porties bevat. Heel handig! Dus, voordat ik de feestdagen in ga, voer ik al in wat ik dagelijks verwacht te gaan eten en dan zie ik meteen of ik over de doelstellingen heen ga of niet. Dan kan ik vooraf mijn voeding of beweging die dag erop aanpassen.

#2e slimme truc: stel voor dat je zelf kookt

Het is misschien best wel even werk, maar wil je écht de regie houden over wat je eet met de feestdagen, kook dan zelf. Maak gezonde borrelhapjes, stel gezonde kerstdiners samen, maak gezonde zoete lekkernijen. Schotel het in ieder geval jezelf voor en als je gezin of vrienden daar moeite mee hebben, maak dan voor hen wat anders.

#3e slimme truc: probeer zelf de inkopen te doen

Ga jij dit jaar zelf de borrelhapjes met Sinterklaasavond maken of bereid je zelf de kerstdiners? Mooi! Dan kun jij dus ook zelf de boodschappen in huis halen. Dat betekent dat je voor jezelf eventueel andere gerechten kunt gaan maken en andere producten kunt gaan kopen dan wat je de anderen voorschotelt. Óf je maakt gewoon dit jaar voor iedereen hele gezonde hapjes en gerechten. Dat is misschien zelfs nog wel beter 😉. Maak vooraf een boodschappenlijstje en maak met jezelf de afspraak dat je daar niet van afwijkt.

#4e slimme truc: doe geen boodschappen als je trek hebt

Áls je dit jaar dan zelf de boodschappen voor de feestdagen in huis gaat halen, ga dan niet op pad met een hongerige maag. Zorg dat je thuis al gezond hebt ontbeten of geluncht. Wat goed vult is een kom met yoghurt, een handje havervlokken en daarover een paar partjes kiwi of een handje blauwe bessen.

#5e slimme truc: maak apart voor jezelf gezonde lekkernijen

Willen de anderen waarmee je de feestdagen viert wél de ongezonde lekkernijen? Maak dan voor jezelf gezonde lekkernijen. Of als je de feestdagen gaat vieren bij vrienden, neem dan je eigen lekkernijen mee. Sta hier gewoon sterk in. Uiteindelijk lach jij het hardste als de weegschaal na de feestdagen minder kilo’s aangeeft.

#6e slimme truc: denk aan het volgepropte gevoel na het eten van ongezonde dingen

Deze truc werkt bij mij meestal wel goed. Als ik geneigd ben om te gaan snoepen, dan denk ik aan het schuldgevoel dat ik vaak heb als ik fout gesnoept heb. Dat gevoel, dat vind ik vreselijk. Dus als mijn hand neigt te gaan naar de schaal met ongezonde bonbons, dan denk ik aan het vervelende gevoel en dan lukt het mij meestal om er niet van te gaan eten. Wat ik ook doe, is dat ik het liefst niet naast de schaal met ongezonde lekkernijen ga staan of zitten. Hoe verder weg het staat, hoe beter.

Wil je vaker leuke tips ontvangen van Veertigplus mus? Volg dan de Facebookpagina van Veertigplus mus!

#7e slimme truc: eet overdag heel minimaal en heel gezond

Soms ontkom je er niet aan en eet je naar hartenlust mee met de heerlijke gerechten van bijvoorbeeld het kerstdiner met als hoogtepunt dat overheerlijke grand dessert. Het moet kunnen, het is niet het einde van de wereld. Maar in het kader van het afvallen of op gewicht blijven kan het je brave eetpatroon in de war schoppen. Probeer in ieder geval niet teveel van alles te eten. Kleine porties werken ook. Vermijd ook te vette en te zoete gerechten.

Als je weet dat zo’n avond eraan komt, eet dan overdag minimaal en heel gezond. Ga wel iéts eten, want als je de hele dag niets eet en dan ’s avonds ineens een uitgebreid kerstdiner, dan is je lichaam echt in de war. Dus eet bijvoorbeeld ’s ochtends een klein schaaltje yoghurt met een klein beetje havervlokken. Drink water of groene thee. Eet rond het middaguur een cracker met iets gezonds erop. En eet rond vier uur een paar wortels of wat andere rauw groente. Vind je het moeilijk om hiermee om te gaan? Misschien heb je wat aan de 7 basisregels van het afvallen.

#8e slimme truc: beweeg minimaal 2x zoveel

Plan in dat je minimaal 2x zoveel meer beweegt tijdens de feestdagen. Ga bijvoorbeeld 1 of 2 keer extra naar de sportschool of plan in dat je een extra rondje gaat hardlopen. Of maak een extra lange wandeling in de natuur.

#9e slimme truc: vertel anderen dat je aan het afslanken bent

Ga je met de feestdagen bij vrienden of familie eten? Vertel dat je op dieet bent. Grote kans dat zij daar graag rekening mee willen houden. Eet je die dagen bijvoorbeeld in een restaurant? Bekijk dan vooraf wat het menu is dat zij serveren en neem eventueel contact op met het restaurant om te vragen of zij met jouw dieet rekening willen houden. Heb je in een restaurant een kerstontbijt of een kerstbrunch? Dan is de kans groot dat dat in buffetvorm wordt opgediend. Mooi, want dan kun jij zelf de gezonde producten en gerechten eruit pikken.

#10e slimme truc: denk aan het trotse gevoel als je na de feestdagen op de weegschaal staat

Hoe gaaf zou het zijn als je Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw hebt gehad en je op 1 januari op de weegschaal staat en hij aangeeft dat je minder zwaar bent! Hoe gaaf is dat! Of dat je in ieder geval op gewicht bent gebleven als dat je doel was. Houd je vast aan dat gevoel. Werk toe naar dat doel, ook al heb je met de feestdagen even een dipje om je dieet vol te houden, en wees extra trots op jezelf als je dat doel hebt bereikt.

Extra tips van de Veertigplus mus

Durf nee te zeggen als je weer een schaal met borrelhapjes voor je neus krijgt of als iemand erop aandringt dat je niet zo saai moet zijn met de feestdagen en die extra oliebol moet nemen. Nee, nee, nee! Zeg gewoon nee. Jij bent de weg ingeslagen om gezonder te gaan leven, dus houd die koers vast. En mocht je toch een keer ‘zwak’ moment hebben met de feestdagen en een dag teveel of ongezonder hebben gegeten dan je wilde? Bestraf jezelf dan niet teveel. Een depri gevoel zal je niet helpen. Vorm het om tot een positief gevoel en ga gewoon weer verder met afslanken en/of op gewicht blijven. Fijne feestdagen!

Heb jij nog tips?

Heb jij nog andere tips of ideeën hoe je de feestdagen goed door kunt komen, zonder kilo’s aan te komen? Zet het gerust in een reactie hieronder. Alle tips zijn welkom!

tips afslanken en afvallen kerst

En vergeet niet,
Geniet van de feestdagen, maar eet bewust, lieve Veertigplus mus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *