Oei! 10 ‘gezonde’ snacks die je juist dik maken!

Veel gezonde snacks zijn toch minder gezond dan je denkt

Wist jij dat veel snacks en andere voedingsmiddelen die gezond lijken, juist helemaal niet gezond zijn? Bij veel van deze gezonde snacks denk je dat ze gezond zijn, maar in veel gevallen zijn ze dat niet! Wees dus voorzichtig met het eten van de onderstaande voedingsmiddelen, zeker als je wilt afvallen of als je een gezonde levensstijl belangrijk vindt.


Eet zo puur mogelijk

Vermijd (dieet)producten die gezoet zijn met zoetstoffen, zoals aspartaam. Hier lees je een mooi en duidelijk artikel waarom aspartaam ongezond is. Ook andere zoetstoffen, zoals Stevia, zijn niet altijd gezond zoals je denkt, dat lees je hier.

Eet het liefst zo puur mogelijk, met verse, onbewerkte producten. Als je iets zoet wilt maken, gebruik dan bijvoorbeeld banaan, dadels, honing of palmsuiker. Bij een reformhuis kunnen ze je nog meer ideeën geven over gezonde suikers.


10 ‘gezonde snacks’ die je juist DIK kunnen maken:

 

Kun je beter niet drinken: light frisdrank
Wat dan wel? Water, thee, kokoswater, fruitwater.


Kun je beter niet eten: suikervrije snoep
Wat dan wel? Handje ongebrande noten, stukje pure chocola (minstens 70% cacao), een stukje fruit.


Kun je beter niet eten: light koekjes
Wat dan wel? Bak zelf gezonde koekjes met hele pure producten. Hier vind je bijvoorbeeld 7 leuke recepten voor gezonde havermoutkoekjes.


Kun je beter niet eten: kant-en-klare ontbijtgranen (de meeste bevatten veel suikers en/of zoetstoffen)
Wat dan wel? Doe in je yoghurt bijvoorbeeld een handje ongebrande noten, blauwe bessen, kiwi of kokossnippers.


Kun je beter niet drinken: vruchtensappen (drink het met mate, vanwege het hoger suikergehalte)
Wat dan wel: drink water en geef een natuurlijke touch aan je water. Hier vind je bijvoorbeeld 10 leuke recepten om zelf fruitwater te maken.


Kun je beter niet eten: light melkproducten, zoals light yoghurt, light yoghurtdrank, etc.
Wat dan wel? Gewone ongezoete melk of yoghurt of vervang het door ongezoete plantaardige melk- en yoghurtproducten, zoals plantaardige sojamelk of sojayoghurt, plantaardige amandelmelk of amandelyoghurt, etc.


Kun je beter niet eten: kant-en-klare sorbetijs (bevat meestal veel suiker)
Wat dan wel? Maak je eigen sorbetijs, zoals dit lekkere recept voor suikervrije kersen sorbetijs. Of maak gezonde yoghurtijs zonder suiker en met fruit.


Kun je beter niet eten: suikervrije chocolade
Wat dan wel? Stukje pure chocolade met een cacaogehalte van 70% of meer.


Kun je beter niet eten: maaltijdshakes en maaltijdrepen
Wat dan wel? Eet puur natuur en maak alles zoveel mogelijk met verse producten. Kijk hier voor inspiratie voor gezonde lunch recepten en hier voor vele gezonde hoofdgerechten.


Kun je beter niet eten: ketchup (in de meeste ketchups zit veel suiker)
Wat dan wel? Ketchup lijkt redelijk gezond en gezonder dan mayonaise, maar dat is het niet. In heel veel soorten ketchups zit namelijk veel suiker! Wil je toch iets gezonds hebben om in te dippen, maak dan je eigen gezonde ketchup zonder suiker.


Heb jij nog tips?

Welke voedingsmiddelen laat jij nu staan, omdat ze gezond lijken maar dat niet zijn? Ontbreken er een aantal in het bovenstaande lijstje? Zet het gerust in een reactie hieronder.


Bewaar deze pin voor later:

10 gezonde snacks die je juist dik maken


Kleine waarschuwing: 
Veertigplus mus en de eventuele genoemde specialisten zijn niet verantwoordelijk voor onjuiste informatie en eventuele gevolgen bij de consumptie van de hierboven vermelde producten en het opvolgen van adviezen en/of het afnemen van genoemde diensten. Verdiep je goed alvorens gebruik en laat je desnoods goed informeren door een deskundige!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *