10 handige tips wat je moet doen als je als vrouw urine verliest!

Veel vrouwen hebben last van urineverlies, je bent dus echt niet de enige

Urineverlies bij vrouwen komt vaker voor dan je misschien denkt. En het is niet alleen een kwaaltje van vrouwen boven de 60 jaar, want veel vrouwen hebben vanaf hun 30e er al last van. Het is zelfs zo dat ongeveer 25% van de vrouwen vanaf hun 35e levensjaar last kunnen krijgen van urine verlies (ook wel incontinentie genoemd). Maar wat kun je eraan doen? Daar zijn zeker goede tips voor en die vind je hieronder.

 

Wat zijn de veroorzakers van urineverlies bij vrouwen?

Eerst even kort over wat de veroorzakers kunnen zijn van incontinentie. Bij vrouwen is de zwangerschap een belangrijke veroorzaker, maar ook de menopauze (overgang). Daarnaast kunnen aandoeningen en ziektes de boosdoeners zijn, zoals een beroerte, hernia, diabetes, een hersenbeschadiging of hersenaandoening en urineweginfectie. Ook kan stress en zwaarlijvigheid de kans op urineverlies vergroten.

 

10 tips wat je kunt doen bij urineverlies

Het is al vervelend genoeg om urine te verliezen. Sommige vrouwen schamen zich, anderen voelen zich er ongemakkelijk bij of balen ervan dat ze hun kleding of activiteiten erop moeten aanpassen. Afhankelijk van de veroorzaker van je urineverlies kun je bepaalde dingen doen om het te voorkomen of te verhelpen. In sommige gevallen is het helaas een blijvend ongemak en zul je maatregelen moeten treffen. Sowieso is het belangrijk om bij vragen of advies altijd je huisarts te raadplegen. Daarnaast kunnen de onderstaande tips je ook helpen:

 

#1. Afvallen

Als je te zwaar bent, dan kan er een extra druk komen te staan op je blaas en dit kan weer leiden tot incontinentie. Ben je te zwaar, probeer dan de overtollige kilo’s kwijt te raken.

 

#2. Vermijd bepaalde voedingsmiddelen

Ben je gevoelig voor urineverlies, dan is het beter om bepaalde voedingsmiddelen minder of niet te eten. Deze voedingsmiddelen kunnen je blaas en urinewegen namelijk gaan irriteren. Denk hierbij aan cafeïne, tomaten, geraffineerde suiker, te pittig eten, alcohol en citrusvruchten.

 

#3. Eet juist wel deze voedingsmiddelen

Gelukkig zijn er ook producten die juist wél goed zijn om te eten om de kans op urineverlies te verkleinen. Bijvoorbeeld bananen, vette vis, avocado, water en eieren.

 

#4. Genoeg water drinken

Door anderhalve tot twee liter vocht per dag te drinken – het liefst water – houd je je blaas zo gezond mogelijk. Dat kan de kans op urineverlies duidelijk verkleinen.

 

#5. Je blaas gaan trainen

Regelmatig hoor ik vrouwen zeggen dat zij oefeningen doen om hun blaas te trainen. Op zich is dat niet verkeerd, zeker als het urineverlies makkelijk te verhelpen is. Wat kun je doen? Probeer eens of je tijdens het plassen je plas een aantal seconden kunt ophouden en daarna gecontroleerd te plassen. Doe dit een aantal keren achter elkaar. Ook kun je trainen om je plas elke keer iets uit te stellen. Bijvoorbeeld als je elke twee uur naar het toilet moet, probeer dan om na 2 uur en 15 minuten te gaan. Lukt dit, dan kun je proberen of je het kunt rekken tot 2 uur en 30 minuten enzovoort, enzovoort.

Ga hierin niet te extreem te werk, want het is goed om om de zoveel tijd te plassen, maar als je de tussenpozen iets kunt verruimen, dan geeft jou dat ook weer wat verlichting.

 

Lees ook: 10 signalen dat je in de overgang zit!

 

#6.  Oefeningen voor je bekkenbodemspieren

Op de website van Tena staat een aantal handige oefeningen die je kunt doen om je bekkenbodemspieren te trainen. Diverse oorzaken kunnen ervoor zorgen dat deze spieren, die je blaas in je bekkenbodem op z’n plek houden, kunnen verslappen. Hierdoor kan het zijn dat je urineverlies krijgt. Door oefeningen te doen, maak je de spieren weer sterker en kan het vervelende kwaaltje mogelijk weer verdwijnen.

 

#7. Zorg ervoor dat je goed op het toilet zit

Het klinkt misschien een beetje kinderachtig, maar je wilt niet weten hoeveel vrouwen te vluchtig plassen of totaal verkeerd op het toilet zitten. Wil je de kans op incontinentie verkleinen of wil je proberen om van je incontinentie af te komen, doe dan het volgende: zit rechtop op het toilet (en probeer niet te hangen), zet je voeten plat op de grond en doe je knieën iets uit elkaar. En heel belangrijk: neem de tijd voor het plassen. Als je te snel plast, dan kan het gebeuren dat er teveel urine achterblijft en dit kan een rol spelen bij de ontwikkeling van urineverlies.

 

# 8. Pers niet teveel tijdens het plassen

Pers tijdens het plassen niet te hard, maar oefen een lichte druk uit en/of laat de urine er gewoon ‘uitlopen’. Zorg ervoor dat je je plas volledig eruit plast. Voorkom te zwaar persen, want dat kan de spieren teveel belasten en kan zelfs je plasbuis dichtdrukken!

 

#9. Bezoek bij vragen of twijfel je huisarts

Heb je voor het eerst urineverlies of ben je al een tijdje incontinent maar heb je twijfels of vragen? Bezoek dan echt je huisarts. Misschien kunnen er onderliggende problemen zijn die je incontinentie veroorzaken, zoals een blaasontsteking of diabetes. En heel belangrijk: schaam je er niet voor, maar praat erover, sowieso met je huisarts.

 

#10. Maak het je makkelijker door speciale inlegkruisjes of onderbroeken te gebruiken

Bij urineverlies bij vrouwen moet ik toch wel meteen denken aan Tena. Op tv zie je regelmatig reclame van Tena voorbijkomen over dat zij allerlei producten aanbieden bij incontinentie. De producten worden ook steeds beter en veel kun je vrijwel onzichtbaar dragen, zodat anderen het niet zien. Denk hierbij aan incontinentie inlegkruisjes en incontinentie ondergoed. Met deze hulpmiddelen kun je je letterlijk en figuurlijk vrijer bewegen en dat is goud waard, nietwaar?

 

Heb jij nog tips?

Welke tips heb jij als het gaat om urineverlies? Wat helpt jou bijvoorbeeld goed? Zet het gerust in een reactie hieronder!

 

Bewaar deze pin voor later:

10 handige tips wat je moet doen als je als vrouw urine verliest

 

Kleine waarschuwing

Veertigplus mus en de genoemde supermarkten/winkels/producenten en specialisten zijn niet verantwoordelijk voor onjuiste informatie en eventuele gevolgen bij de consumptie of het gebruik van de hierboven vermelde producten of de genoemde diensten. Check altijd de verpakking en/of laat je goed informeren voor gebruik!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *