Wauw! Dit zijn de 10 grootste voordelen van Mindfulness! Echt super!

Eindelijk: rust in je geest!

Mindfulness, je hoort er veel over en het is waanzinnig populair. Maar wat is het eigenlijk en wat zijn de voordelen ervan? Ik had mij er nooit zo in verdiept. Niet dat ik er niet in geloof, maar ik ben er nooit echt aan toegekomen om er meer over te lezen. Maar nu ik een Veertigplus mus ben, ga ik meer dingen zoeken om mijn geest tot rust te brengen. Een rustige geest die niet als een dolle heen en weer vliegt van stress of spanningen, daar heb ik steeds meer behoefte aan. Herken jij dat ook en zou jij ook meer manieren willen vinden om een relaxte geest te hebben? Lees dan hier wat Mindfulness is en wat de voordelen zijn.


Wat is Mindfulness

Mindfulness komt uit het Boeddhisme en stimuleert dat je meer in het hier en nu leeft in plaats van alles op de automatische piloot te doen. Ik herken dat wel: soms heb ik dagen dat ik er wel ben, maar dat ik een soort van zweef en met mijn gedachten vrijwel de hele dag ergens anders ben. Een heel raar gevoel vind ik dat. Met Mindfulness leer je dus om je bewust te zijn van wat je nú doet en dat je met lichaam en geest in balans bent. Daardoor heb je veel meer het gevoel dat je lééft en meer kunt genieten. Dat smaakt dus naar meer…


Dit zijn de 10 grootste voordelen van Mindfulness:

Nu ik mij meer erin heb verdiept, kom je heel veel voordelen tegen van Mindfulness. De 10 belangrijkste heb ik hieronder voor je op een rij gezet:


#1. Het vermindert stress!

Dit vind ik echt een super groot voordeel van Mindfulness. Met speciale oefeningen (waaronder meditatie), die iedereen kan, kun je écht je geest tot rust brengen. Je voelt je lichaam en geest gaan ontspannen, letterlijk nemen de spierspanningen af, je krijgt een heldere en open blik, meer levensvreugde en het gevoel van het leven in een automatische piloot verdwijnt.


#2. Je krijgt meer zelfvertrouwen en hebt minder last van angsten

Heel veel vrouwen hebben last van een gebrek aan zelfvertrouwen. Dat kan veel stress, angsten en sombere gevoelens veroorzaken. Met Mindfulness breng je je geest tot rust en zie je meer de positieve dingen van het leven. En dus ook de mooie kanten van jezelf! Ook kun je oefenen dat een gedeelte van hersenen, die de angsten ‘in stand houden’, anders gaan functioneren. Het gaat heus niet zomaar en vergt geduld en doorzettingsvermogen, maar Mindfulness kan jou hierin goed ondersteunen.


#3. Je piekert minder

Ik denk dat vrouwen veel piekeraars zijn. Er wordt veel gepiekerd over het werk, hun gezin, hun rol als partner, over zichzelf, over geluk, over ‘wat wil ik nu eigenlijk in het leven’, etc. Ik herken dat in ieder geval wel. Je kunt doodmoe raken van uren suf piekeren. Mindfulness leert je om je gedachtes onder de loep te nemen en gedachtes die er nergens (meer) toe doen los te laten. Hoe heerlijk is dat!


#4. Je kunt je beter concentreren

Niets is zo vervelend als dat je gedachtes continue afdwalen, terwijl je je écht even moet concentreren. Dat afdwalen kun je grotendeels stoppen door actief met Mindfulness aan de slag te gaan. Je leert om je concentratievermogen te vergroten.


#5. Pijn neemt af

Ik denk dat je het misschien wel bij jezelf herkent: heb je stress, dan krijg je vaak zo’n zeurende en stekende pijn in nek, schouders en rug. Je zit er als een stramme Veertigplus mus bij, zeg maar. Met Mindfulness leer je om niet alleen je geest te ontspannen, maar ook je lichaam. Heel veel mensen die het toepassen zeggen dat deze klachten zijn afgenomen.


#6. Je hebt je emoties beter in de hand

Natuurlijk kunnen het ook de hormonen zijn, maar veel vrouwen hebben na hun veertigste last van hevigere emoties. Sneller huilen, sneller boos zijn, sneller geïrriteerd zijn, noem maar op. In mooie situaties zijn deze emoties helemaal niet vervelend, maar dat wordt het wel als je in een stressvolle of vervelende situatie zit. Dan wil je het liefst je hoofd koel houden en wil je niet dat je emoties de overhand krijgen. Met de oefeningen van Mindfulness leer je om je emoties beter in de hand te houden. Ze mogen er zijn (we leren er zelfs van!), maar ze moeten niet de situatie ingewikkelder maken dan het is.


#7. Het kan je zelfs helpen met afvallen!

Ben je een ‘emotie-eter’? Oftewel, grijp je snel naar een reep chocola of een zak chips als je even niet lekker in je vel zit? Voor veel vrouwen heel herkenbaar. Met Mindfulness leer je om beter in je vel te zitten. En meestal als je je happier voelt, dan voel je je zekerder over jezelf, heb je minder stress en is de drang naar foute voeding lager. Het is geen wondermiddel, je moet er natuurlijk wel veel voor doen, maar het ondersteunt je er absoluut in.


Volg jij Veertigplus mus al op Facebook? Doe dat hier!


#8. Het helpt mensen die een depressie hebben

Het creëren van positieve gedachtes is iets wat depressieve mensen vaak nodig hebben. En ook het ‘elimineren’ van negatieve gedachtes is iets wat zij (weer) moeten leren. Mindfulness kan hier een steen aan bijdragen.


#9. Je gaat positiever om met anderen

Negatieve gedachtes, vooral over anderen, kunnen bij jezelf hun eigen leven gaan leiden. En dat is nergens voor nodig. Een krachtig voordeel van Mindfulness is dat je situaties en mensen in een ander perspectief gaat zien. Zijn dingen en mensen wel zoals ze zijn, of zie jij dat zo? Door situaties en mensen in een ander perspectief te zien, in combinatie met beter in je vel gaan zitten, zul je gaan merken dat dingen je makkelijker af gaan. Bijvoorbeeld, het gesprek op je werk waar je tegenop ziet gaat je gemakkelijker af, omdat je de ander meer begrijpt, je jezelf beter begrijpt en je jezelf beter durft te uiten. Je staat met meer vertrouwen in je schoenen en durft alles beter te relativeren.


#10. Je wordt er gewoon gelukkiger van!

Is Mindfulness een wondermiddel? Nee! Maar, het kan je zéker ondersteunen in hoe jij je voelt en wilt voelen. Vrijwel iedereen die zich bezighoudt met Mindfulness merkt verbetering in het dagelijks functioneren en ervaart meer en vaker een geluksgevoel. En is dat niet waar het om draait in het leven? Dat je je gelukkiger voelt, waardoor je gezonder leeft en meer plezier hebt? Ik vind van wel en ik ga ervoor 😊.


Bewaar deze pin voor later:

de 10 grootste voordelen van mindfulness


Tip van de Veertigplus mus

Wil jij Mindfulness ook een onderdeel laten uitmaken van je leven? Op internet kun je er heel veel over lezen en zijn er veel online oefeningen te vinden. Ook kun je een Mindfulness cursus volgen (wel zo leuk, want dan ontmoet je vaak ook weer andere mensen). In Google kun je eenvoudig zoeken naar de dichtstbijzijnde cursus bij jou in de buurt. Heb jij tips of ideeën? Deel het gerust in een reactie hieronder.


boze veertigplus mus

En vergeet niet,
Word geen negatieve Veertigplus muTs, maar blijf een blije Veertig plus mus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *