Hierdoor komt het dat jij een ochtendmens of juist een avondmens bent!

Waarom ben jij een ochtendmens of avondmens?

Als je boven de veertig bent, dan ga je vaker nadenken over de meest uiteenlopende dingen, heb ik het gevoel. Over jezelf, over anderen, over waarom dingen zijn zoals ze zijn. Eén van de dingen die mij fascineren is waarom iemand een ochtendmens en waarom iemand een avondmens is. Als ik over mijzelf spreek: ik ben écht een uitgesproken ochtendmens! Dat betekent voor mij dat ik óchtends vrijwel altijd vroeg, makkelijk en snel uit bed stap, maar dat ik ’s avonds rond een uurtje of tien duf (en heel gaperig) word en alweer wil slapen. Maar hoe zit het eigenlijk? Waarom zijn er zulke verschillen tussen ochtend- en avondmensen?


Is het genetisch bepaald of zo?

Ja, dat is eigenlijk wel een belangrijke factor. Het schijnt dat erfelijkheid een grote rol speelt hoe jouw interne biologische klok dienst doet. Maar ook leeftijd speelt een rol. Hoeveel ouders ‘klagen’ niet dat hun peuters en kleuters altijd zo vroeg wakker zijn. En als ze eenmaal in de pubertijd zitten, dan zijn ze niet uit bed te branden! En je hoort ook dat oudere mensen weer veel eerder naar bed gaan en eerder wakker worden. De meeste dan hè, heus niet allemaal. Dus, je zou kunnen zeggen dat de combinatie genen en leeftijd grotendeels bepalen of je een ochtendmens of avondmens bent.


Niet iedereen op één hoop gooien

Natuurlijk is niet iedereen een uitgesproken ochtendmens of een uitgesproken avondmens. Daartussen zitten ook andere types. Toch kun je wel een aardige scheidslijn leggen tussen die twee. Ga maar eens na op je werk: de ene collega springt ’s ochtends om half negen vrolijk en energievol weer voor je bureau, terwijl de andere stilletjes verdwijnt achter zijn of haar bureau en pas tegen elf of twaalf uur ’s ochtends weer hoorbaar is. Of bekijk het eens dichterbij: hoe zit dat tussen jou en je partner? En als je kinderen hebt, waar valt de één en waar valt de ander onder? Doe hier een leuk testje om te ontdekken welk type jij bent.


Kun je het trainen om van een ochtendmens een avondmens te worden en andersom?

Ik ben natuurlijk geen arts of medisch deskundige, maar als ik bij mezelf kijk, dan valt het wel iets te trainen. Ik merk dat ik bijvoorbeeld in het weekend of tijdens vakanties langer uit kan slapen en later naar bed ga. Als ik dat langer zou trainen, dan zou ik aardig in de buurt kunnen komen van een avondmens. Toch is het ook mijn persoonlijke voorkeur om een ochtendmens te zijn. Ik houd van de ochtend, het ontwaken van de natuur, de zonsopgang en de lange tijd waarin je in daglicht je dingen kunt doen. Daarentegen vind ik de avonden (bijvoorbeeld in de herfst en winter) niet ‘interessant’ genoeg om tot diep in de nacht op te blijven. Alles is donker, vaak is het koud en regenachtig en er is buiten vrijwel niets te zien en te doen. Ja, óf ik moet een avondje uitgebreid gaan stappen, dan kan de avond en nacht niet lang genoeg duren 😉.


Volg jij Veertigplus mus al op Facebook? Doe dat hier!


Wat zijn nou de 10 grootste verschillen?

  1. Ochtendmensen zijn ‘ochtends heel productief en zakken ’s middags/’s avonds wat in qua energieniveau. Avondmensen zijn juist ’s avonds heel productief en slaan de ochtend het liefst over
  2. Over het algemeen hebben ochtendmensen zin in een lekker ontbijt en slaan avondmensen het ontbijt liever over, want dan hebben zij vaak niet veel trek
  3. Het schijnt dat ochtendmensen minder behoefte hebben aan cafeïne, alcohol en nicotine en avondmensen zijn hier meer gevoelig voor
  4. Avondmensen hebben vrijwel altijd een wekker nodig om wakker te worden, ochtendmensen niet altijd
  5. Veel avondmensen hebben ‘s ochtends een ochtendhumeur, terwijl ochtendmensen ‘s middags of ‘s avonds iets nukkiger kunnen worden
  6. En dan de seks: je raadt het al, ben je een ochtendmens dan heb je ’s ochtends liever het vaakst seks en als avondmensen ben je ’s avonds/’s nachts de held 😊
  7. Avondmensen hebben overdag meer last van vermoeidheid en ochtendmensen ’s avonds
  8. Het schijnt dat avondmensen slimmer zijn dan ochtendmensen. Hoezo dat is, geen idee!
  9. Over het algemeen staan ochtendmensen gelukkiger in het leven dan avondmensen. Dat heeft met name te maken met het feit dat avondmensen extra veel moeite moeten doen om ’s ochtends wakker te worden en mee te draaien met de maatschappij die toch écht wel verwacht dat je om half negen (of eerder) keurig in pak op je werk zit. Die strijd die avondmensen met zichzelf moeten voeren zorgt voor meer stress en depressiviteit onder hen
  10. Avondmensen hebben de meeste baat bij een slaapkamer die niet te donker is. Door ’s ochtends (zon)licht door je gordijnen te laten komen, is het voor avondmensen iets makkelijker om op te staan. Bij veel ochtendmensen maakt het niet uit als de slaapkamer licht of donker is. Zij worden vaak op vaste vroege tijden toch wel wakker.

Bewaar deze pin voor later:

Hierdoor komt het dat jij een ochtendmens of juist een avondmens bent


Tip van de Veertigplus mus

Alle bovenstaande verschillen hoeven natuurlijk niet op jou van toepassing te zijn. Ieder mens is uniek en niets is veranderlijk dan de mens. Dwing jezelf dus niet om anders te zijn, want je biologische klok is er niet voor niets. Heb jij dus echt als avondmens moeite om ‘s ochtends vroeg naar je werk te gaan, overweeg dan om werk te kiezen waarbij je pas ’s middags of ’s avonds begint. Maar een aantal van de verschillen zul je denk ik vast wel herkennen. Is het niet bij jezelf, dan vast wel bij een ander die je kent. Heb jij nog tips? Zet het gerust in een reactie hieronder!

healthy veertigplus mus

En vergeet niet,
Be a healthy Veertigplus mus!

2 gedachten over “Hierdoor komt het dat jij een ochtendmens of juist een avondmens bent!

  • oktober 30, 2019 om 7:01 am
    Permalink

    De inhoud van mijn blaas is goed voor 6 à 7 uur slaap. Daarna is het uit met de slaappret en kan ik m’n bed fris&fruitig verlaten. ’s Middags een tukkie van nog geen 15 minuten is voldoende om de rest van de dag relaxed door te komen. Dus misschien heeft de blaasinhoud en – werking invloed op onze biologische wekker en dagritme. Over de samenstelling en hoeveelheden laat ik me maar verder niet uit; water drinken voor het slapen gaan en bij het opstaan is natuurlijk het beste!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *