Wat is het verschil tussen ketogeen, koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt dieet?

Al velen volgen het ketogene, koolhydraatarme of het koolhydraatbeperkte dieet

Wil je afvallen of graag gezonder eten? Dan ben je misschien al wel de termen keto dieet, koolhydraatarm dieet en koophydraatbeperkt dieet tegengekomen. In boeken en op internet wordt er veel over geschreven en kun je je hart ophalen aan de vele ketogene, koolhydraatarme en koolhydraatbeperkte recepten. De één nog lekkerder dan de ander, vind ik. Maar wat zijn de verschillen tussen deze 3 soorten diëten? Ik vertel het je hieronder.

 

Wat is de overeenkomst tussen deze 3 diëten?

Heel simpel gezegd: bij alle 3 de diëten eet je minder koolhydraten en foute koolhydraten laat je zoveel mogelijk weg. Daarvoor in de plaats voeg je gezonde vetten en gezonde eiwitten toe aan je dagelijkse voeding. In mijn blogartikel Wat is het koolhydraatarme dieet? lees je veel meer interessante info!

 

Het verschil tussen het ketogene, koolhydraatarme en koolhydraatbeperkte dieet:

Ketogeen dieet:

Hierbij eet je maximaal ongeveer 30 gram koolhydraten per dag. Je eet dus heel weinig koolhydraten en de koolhydraten die je eet zijn heel gezond. Daarnaast vul je je dagelijkse voeding aan met vezels (in groente), gezonde vetten en gezonde eiwitten. Dit is een vrij streng dieet waar je misschien extra begeleiding bij nodig hebt, maar voor veel mensen werkt dit dieet vaak heel goed.

Koolhydraatarm dieet:

Hierbij eet je ongeveer tussen de 30 en 50 gram koolhydraten per dag. Met dagelijks tussen de 30 en 50 gram koolhydraten per dag, kun je genoeg en gevarieerd én lekker blijven eten, maar ondertussen ook afvallen. Je eet dus 30-50 gram gezonde koolhydraten en ook eet je gezonde vezels, gezonde vetten en gezonde eiwitten. Ik was verrast wat je allemaal aan heerlijke gerechten kunt eten met het koolhydraatarme dieet!

Koolhydraatbeperkt dieet:

Hierbij eet je ongeveer tussen de 50 en 100 gram koolhydraten per dag. Het dieet is iets minder streng en afvallen zal misschien iets langzamer gaan. Je eet dus meer gezonde koolhydraten dan bij het ketogene en koolhydraatarme dieet en dit wordt ook aangevuld met gezonde vezels, gezonde vetten en gezonde eiwitten.

 

In het schema hieronder zie je nog beter de verschillen:

 

Zelf volg ik het koolhydraatarme dieet

Sinds 2021 volg ik het koolhydraatarme dieet en daar ben ik super blij mee. Vrij snel ben ik 5 kilo afgevallen! Maar dat niet alleen: ik voel me fitter, voel mij gezonder, mijn huid ziet er veel beter uit en ik heb minder drang naar suiker. Lukt het mij de hele tijd? Nee, zeker niet. Er zijn best dagen dat ik toch ook weer even moment heb dat ik ‘bezwijk’ aan foute dingen. Maar ik merk dat ik mij dan weer snel kan herpakken en mij weer fijn voel bij het koolhydraatarme dieet.

Ook zijn er soms dagen dat mijn dieet meer valt onder het koolhydraatbeperkte dieet in plaats van het koolhydraatarme dieet. Dan eet ik dus meer dan 50 gram koolhydraten per dag, maar dat vind ik niet erg. Ook maak ik met plezier een recept dat valt onder het ketogene dieet. Ik beweeg mij dus tussen de 3 diëten, waarbij ik meestal het koolhydraatarme en het koolhydraatbeperkte dieet volg.

Ik zie het eigenlijk niet als een dieet, maar als een gezonde levensstijl, en daar voel ik mij super goed bij. Wie weet is één van deze 3 diëten of een combinatie ervan ook iets voor jou?

 

Oh ja, 3 interessante boeken die een aanrader zijn:

 

#1. Koolhydraatarm eten. Zó doe je dat! Startgids (HANDIG!)

Het boek Koolhydraatarm eten. Zó doe je dat! Startgids is een praktische gids om te starten met gezond koolhydraatarm (keto) eten inclusief eenvoudige weekmenu’s en makkelijke koolhydraatarme recepten!

boek koolhydraatarm eten zo doe je dat startgids

BEKIJK HET BOEK HIER >>

 

 

#2. In 8 weken slank – Foodsisters (BESTSELLER!)

Maak kennis met de ‘8 weken slank methode’ die in dit boek In 8 weken slank uitgebreid aan bod komt en start met het verliezen van kilo’s. Eet minder koolhydraten, eet minder suiker en voel je fitter en energieker!

foodsisters kookboek in 8 weken slank

BEKIJK HET BOEK HIER >>

 

 

#3. Keto-dieet Het 4-weken plan

Met dit boek Keto-dieet Het 4 wekenplan leer je je lichaam aan om in ketose te gaan, oftewel om het ketogene dieet te volgen. Je krijgt handige tips om hiermee van start te gaan en er staan ook heel veel lekkere en verrassende recepten in!

boek keto dieet 4 wekenplan

BEKIJK HET BOEK HIER >>

 

Dit blogartikel bevat affiliate links. Meer info zie mijn disclaimer.