Wat zijn eigenlijk koolhydraten?

Koolhydraten, wat doen zij eigenlijk?

Koolhydraten geven je lichaam energie! Net als dat benzine of elektra ervoor zorgt dat je auto kan rijden en dat kerosine ervoor zorgt dat een vliegtuig kan vliegen of dat een kachel papier of hout nodig heeft om te branden. En energie is super belangrijk voor je lichaam, want anders kan het niet functioneren. Dan krijgt je lichaam ‘motorpech’. Maar wat zijn koolhydraten eigenlijk? En welke koolhydraten zijn goed voor je en welke kun je beter maar niet eten of drinken? Dat lees je hieronder.

 

Koolhydraten zijn suikers, zetmeel en vezels

Nu was scheikunde nooit mijn sterkste vak op de middelbare school, dus moeilijke scheikundige of medische benamingen laat ik achterwege. Simpel gezegd kun je koolhydraten zien als suikers, zetmeel en vezels. En als ik dan toch stiekem een klein beetje scheikunde erbij haal, dan kun je het min of meer als volgt zien: koolhydraten zijn allemaal verbindingen van koolstofatomen, waterstofatomen en zuurstofatomen. En een atoom is een heel klein deeltje en bestaat ook weer uit hele kleine deeltjes.

Een voorbeeld: een suikerklontje bestaat uit kleine korrels suiker en de kleine korrels suiker bevatten kleine deeltjes en die kleine deeltjes bevatten ook weer kleine deeltjes. Zo is dat dus ook met een koolhydraat.

 

Welke koolhydraten zijn goed en fout?

Oké, je weet nu iets meer over koolhydraten en ook dat koolhydraten belangrijk zijn om in leven te blijven. Maar, op internet en in boeken en tv-programma’s hoor je vaak dat je beter bepaalde koolhydraten niet kunt eten. Dat klopt! Dat zijn namelijk de ‘foute koolhydraten’, vaak de dikmakers. Ik heb een uitgebreid blogartikel geschreven over wat goede en foute koolhydraten zijn. Zeker een aanrader om te lezen!

 

Toch zal ik je hieronder kort toelichten wat goede en foute koolhydraten zijn.

 

De boze heks koolhydraat en de goede fee koolhydraat

Twee bekende soorten koolhydraten zijn: enkelvoudige en meervoudige koolhydraten. En het verschil is de snelheid waarmee zij in je lichaam worden opgenomen. Ik noem ze ook wel ‘de boze heks koolhydraat’ en ‘de goede fee koolhydraat’.

 

Wat zijn enkelvoudige koolhydraten (de boze heks koolhydraat):

Enkelvoudige koolhydraten worden zéér snel door je lichaam opgenomen. Ze geven je een korte energy boost, maar daarna zakt je energie als een pudding weer in elkaar. Sterker nog: je lichaam vindt deze snelle energie wel makkelijk en vraagt er steeds vaker en steeds meer om! En dat is vaak het begin van een suikerverslaving of een foute vetten verslaving. Enkelvoudige koolhydraten zitten bijvoorbeeld in snoep, koek, chocola, chips, ijs, friet, bitterballen, pizza, veel kant-en-klare gerechten, etc.

Een nadeel is ook dat je bloedsuikerspiegel enorm piekt als je eenvoudige koolhydraten eet en daarna zakt het snel weer. Dat is elke keer weer een aanslag op je lichaam. Eén keer of slechts een paar keer per dag is nog oké, maar als je het vele, vele keren per dag opwekt, dan is dat niet goed voor je lichaam.

Val je af van het eten van de foute enkelvoudige koolhydraten? Hmmm, ik denk dat je het antwoord wel weet: nee…! Dat komt omdat jij met de foute koolhydraten je lichaam heel makkelijk van energie voorziet en je lichaam dus niet jouw vetvoorraden hoeft aan te boren. Het zit zelfs zo: de grote voorraden vetten en suikers slaat je lichaam zelfs op in jouw lichaam, waardoor de kans groot is dat je dikker en dikker wordt!

 

Wat zijn meervoudige koolhydraten (de goede fee koolhydraten):

Laten we het dan nu hebben over iets leukers, namelijk de koolhydraten die wél goed zijn voor je lichaam: de meervoudige koolhydraten (de goede fee koolhydraten). Deze zitten bijvoorbeeld in groente, fruit en volkoren producten.

De meervoudige koolhydraten zijn voor je lichaam moeilijker om af te breken, oftewel, je lichaam heeft er even wat werk aan. En dat is juist goed, want daardoor gaat de vertering ervan ook langzamer en krijgt je lichaam veel minder last van pieken in je bloedsuikerspiegel. Ook is je lichaam veel beter in staat om de vetten in je lichaam te benutten als energie, in plaats van om het op te slaan in jouw vetrolletjes bij je buik, benen en billen.

Je kunt er zelfs van afvallen! Het koolhydraatarme, koolhydraatbeperkte en keto dieet is hierop gebaseerd, waarbij je minder koolhydraten eet (maar wel gezonde!) en je gezonde vetten en eiwitten toevoegt aan je dagelijkse voeding. Lees daar maar meer over in mijn blogartikel: Wat is het koolhydraatarme dieet? Een simpele uitleg! Ik weet zeker dat het je dan allemaal duidelijk wordt.

 

Schrappen van foute koolhydraten belangrijk

Hopelijk begrijp je nu beter wat koolhydraten zijn, wat de enkelvoudige en meervoudige koolhydraten zijn en waarom het schrappen van foute koolhydraten zo belangrijk is. Niet alleen om af te vallen of om op gewicht te blijven, maar sowieso ook om goed voor je lichaam te zorgen. Want, je hebt er maar één van!