Wat is het koolhydraatarme dieet? Simpele uitleg!

Wat is het koolhydraatarme dieet? Ik geef je een simpele uitleg…

Heel simpel gezegd: bij het koolhydraatarme dieet eet en drink je dagelijks minder koolhydraten. En de koolhydraten die je nog wél eet en drinkt, die zijn gezond. Dus tijdens het koolhydraatarme dieet eet je veel minder koolhydraten én verwijder je de foute koolhydraten uit je dagelijkse voedingspatroon, zoals koekjes, snoepjes, foute snacks, witbrood, pasta, witte rijst, energydrinks, frisdranken, kant-en-klare producten en nog veel meer foute producten en ingrediënten.

 

Wat laat je weg en wat voeg je toe in het koolhydraatarme dieet?

Zoals hierboven beschreven, schrap je de ongezonde koolhydraten uit je dagelijkse voedingspatroon. Ook verminder je je dagelijkse portie koolhydraten. Daarvoor in de plaats voeg je gezonde vetten en gezonde eiwitten toe aan jouw dagelijkse menu. Waarom? Jouw lichaam heeft brandstof nodig om te kunnen functioneren. Dit haalt je lichaam onder andere uit koolhydraten (dat hoeft niet veel koolhydraten per dag te zijn), maar áls je de koolhydraten gaat verminderen, dan heeft je lichaam iets anders nodig als brandstof. Want, ja, de motor moet toch op de een of andere manier draaien. En dat kan met gezonde vetten en gezonde eiwitten. Daar kan jouw lichaam – in combinatie met de gezonde koolhydraten die je nog wél eet – goed op gaan functioneren.

 

Twee meest bekende soorten koolhydraten: de boze heks en de goede fee

Er zijn 2 soorten koolhydraten waar vaak over gesproken wordt: enkelvoudige en meervoudige koolhydraten. Een belangrijk verschil tussen deze twee: de snelheid waarmee zij in je lichaam worden opgenomen! Voor het gemak praat ik over ‘de boze heks’ en ‘de goede fee’. Zo maak ik het duidelijker om het te begrijpen.

 

#1. Enkelvoudige koolhydraten (de boze heks):

Korte energy boost

Enkelvoudige koolhydraten worden zéér snel door je lichaam opgenomen en hiervan krijg je een energy boost. Je voelt je dan even lekker, want je blaakt tijdelijk van de energie, maar daar zit een grote adder onder het gras. Deze energy boost is namelijk van korte duur, want je bloedsuikerspiegel piekt als een malle omhoog en daarna zakt het snel weer tot een dieptepunt.

 

Het lijkt op een verslaving

En daar zit het gevaar! Het is te vergelijken met een verslaving: om het goede gevoel weer te krijgen, wil jouw lichaam zo snel mogelijk weer de enkelvoudige koolhydraten door jou toegediend krijgen. En je lichaam went er ook steeds meer aan. Dus om elke keer weer de bloedsuikerpiek te bereiken die jou een fijn gevoel gaat geven, heb je steeds meer enkelvoudige koolhydraten nodig. Dus je gaat bijvoorbeeld steeds meer snoep, koek, chips, witbrood en energydrinks nuttigen, want daar zijn de snelle koolhydraten in te vinden. De boze heks gaat met je aan de haal!

 

Je lichaam is nauwelijks te porren om af te vallen

En het verbranden van vet? Dat doet je lichaam veel minder, want hé, waarom zou je lichaam vet gaan verbranden als het al voldoening en brandstof haalt uit al die energiepiekjes die jij je lichaam geeft door het nuttigen van enkelvoudige koolhydraten? Je lichaam is met al die enkelvoudige koolhydraten daardoor moeilijk te porren om te gaan afvallen. Het vindt het eigenlijk wel best zo, maar ondertussen stapelen de kilo’s zich op, met alle sluimerende gezondheidsnadelen als gevolg.

 

#2. Meervoudige koolhydraten (de goede fee):

Stabielere bloedsuikerspiegel

Meervoudige koolhydraten kun je zien als de goede fee: zij hebben het beste met je lichaam voor. Krijg je met enkelvoudige koolhydraten enorme ongezonde schommelingen in je bloedsuikerspiegel, de meervoudige koolhydraten zorgen juist voor een stabielere bloedsuikerspiegel.

 

Je lichaam komt beter toe aan het verbranden van vet

Hoe komt dat? Meervoudige koolhydraten zijn complexer voor je lichaam om af te breken en worden daardoor veel trager door je lichaam opgenomen. Hiermee krijgt je dus veel geleidelijker je energie en daardoor is je lichaam ook beter in staat om de vetten in je lichaam te gaan gebruiken als brandstof. En dat is natuurlijk wat je wilt: dat je lichaam de vetrollen en vetophopingen in je lichaam als brandstof gaat gebruiken, zodat je daardoor gaat afvallen.

 

Beter voor je lichaam

Een stabiele bloedsuikerspiegel biedt dus veel voordelen. Je bent beter in staat om het koolhydraatarme dieet vol te houden, je hebt minder vaak een hongergevoel, je lichaam gaat het opgehoopte vet verbranden, je voelt je fitter en je lichaam wordt gezonder.

 

Van oermens naar moderne vreter!

Ik maak even een grote stap terug in de geschiedenis: we gaan tienduizenden jaren terug in de tijd. Naar de oermens, oftewel de mens die heel primitief leefde. De oermens was een jager en at zowel vis en vlees, maar ook planten, vruchten, noten, zaden, eieren en kruiden. Een menu dat dus vooral bestond uit veel vetten, veel eiwitten en weinig koolhydraten. Dat was op zich een prima menu.

Maar inmiddels zijn wij mensen ‘MODERNE VRETERS’ geworden! En dat in een relatief korte tijd van enkele honderden jaren. De weinige koolhydraten die de oermens toen at hebben nu plaatsgemaakt voor heel veel koolhydraten en heel veel FOUTE koolhydraten.

Het gevolg is dat jouw lichaam totaal niet weet wat hem overkomt! Constant is jouw lichaam bezig om deze enorme hoeveelheden aan koolhydraten en foute koolhydraten te coördineren in jouw lichaam. Radeloos wordt ‘ie ervan.

 

Waarom raakt jouw lichaam in de war van teveel en te foute koolhydraten?

Heb je dan helemaal geen koolhydraten nodig? Jawel, dagelijks een kleine hoeveelheid gezonde koolhydraten, dat is helemaal prima. Maar bij de moderne vreter is dat totaal niet het geval. Want, wat gebeurt er? Als jij als moderne vreter (sorry dat ik je zo noem 😊) je dagelijkse hoeveelheid koolhydraten eet, dan zet jouw lichaam deze koolhydraten om in glucose. Deze glucose gebruikt jouw lichaam als brandstof voor je cellen. Zie het als de benzine die een auto nodig heeft.

Maar vóórdat het als brandstof gebruikt kan worden, moet door jouw lichaam insuline aangemaakt worden. Insuline zorgt ervoor dat jouw cellen als het ware de deuren openen om de glucose op te nemen. Dat is nou eenmaal een proces dat zo werkt. Je moet bijvoorbeeld ook eerst de tankdop van je auto opendraaien en eraf doen om de benzine erin te gieten! Daarnaast zorgt insuline ervoor dat jouw bloedsuikerpiek weer gaat dalen.

Waar gaat het bij de moderne vreter dan mis? Door de enorme hoeveelheden koolhydraten en te foute koolhydraten draait jouw lichaam overuren! Je cellen hebben geen zin meer om constant de deuren open te houden om glucose op te nemen. Dat is ook zo met de tankdop van je auto. Gebruik je die teveel, dan slijt het en gaat de tankdop steeds stroever open, totdat het niet meer opent. Daar sta je dan bij de benzinepomp met een tankdop die niet meer open wil! Als reactie ga je harder draaien aan de dop of je gaat er thuis er van alles op smeren, zoals vaseline of kruipolie.

Zo is dat ook in het lichaam van de moderne vreter: je cellen hebben dus geen zin meer om constant de deuren open te moeten houden voor de grote hoeveelheden glucose en gaan steeds moeilijker open. Je lichaam gaat als reactie steeds meer insuline aanmaken, maar jouw lichaam raakt er steeds meer ongevoelig (resistent) voor. De voornaamste plek waar je lichaam op dat moment de glucose nog wel kan onderbrengen is in je vetcellen. En zie daar: je krijgt vetrollen en je wordt dikker en dikker! Obesitas ligt op de loer, maar ook vervelende ziektes zoals Diabetes 2!

 

Het is heel simpel: jouw type brandstof ga je veranderen!

Met het koolhydraatarme dieet ga je heel anders kijken naar de brandstof voor jouw lichaam. Want, net als een auto die dus benzine, gas of elektriciteit nodig heeft om te kunnen rijden, heeft jouw lichaam ook brandstof nodig om te kunnen LEVEN en goed te kunnen FUNCTIONEREN!

Het koolhydraatarme dieet brengt de brandstoftoevoer voor jouw lichaam weer op orde, zodat het niet meer wordt overvallen door teveel en te foute koolhydraten. Oftewel, in Jip en Janneketaal: jouw lichaam gaat van een koolhydraten-verbrander naar een vet- en eiwittenverbrander. Je lichaam wordt daardoor niet meer overspoeld met grote hoeveelheden glucose. Dat is veel gezonder én veel duidelijker voor jouw lichaam.

 

Begrijp je het?

Ik hoop dat ik in fijne, simpele taal heb uitgelegd wat de achterliggende gedachte van het koolhydraatarme dieet is. Teveel medische termen heb ik vermeden, omdat ik daar zelf niet veel mee heb. Om dit soort processen in het lichaam te begrijpen, vind ik het zelf altijd fijn om het heel beeldend en met voorbeelden te verduidelijken.

Ben ik daardoor dingen vergeten in de uitleg van wat een koolhydraatarm dieet is? Hoogstwaarschijnlijk wel! Maar wat gewoon één van de belangrijkste dingen is over de werking van het koolhydraatarme dieet, dat is: je gaat als het ware weer terug naar de oermens. Dus, zoals ik aan het begin van blogartikel schreef: met het koolhydraatarme dieet ga je terug naar een dagelijks dieet met minder koolhydraten en met meer gezonde vetten en met meer gezonde eiwitten.