Super gezonde chocolade fudge met maar 4 ingrediënten (vegan en lactosevrij!)

Mmmm, deze gezonde chocolade fudge is waanzinnig lekker!

Ik ben dol op fudge! Maar ja, vaak is het bereid met veel suiker en met gecondenseerde melk. En met een lactose intolerantie is melk niet aan te raden en als je gezond wilt eten, dan is geraffineerde suiker niet best. Daarom is deze chocolade fudge gezond, vegan en lactosevrij! Het bestaat uit maar 4 ingrediënten, zoals bietjes en pure chocola en het is snel klaar!

 

Een oud recept in een modern jasje:

Als 40plusser ben ik fan van recepten uit grootmoeders tijd, maar dan wel in een moderner jasje. Vroeger was er namelijk minder aandacht voor healthy food, voedselallergieën en voedselintoleranties dan nu. Het moderne jasje houdt daarom in dat ik bepaalde ingrediënten heb vervangen of weggelaten, zodat dit recept vegan en lactosevrij is en geen geraffineerde suiker bevat. Veel plezier met het bereiden van deze gezonde chocolade fudge én… eet smakelijk!

 

Tip: ben je gek op bietjes? Bekijk dan dit recept voor grootmoeders bietencarpaccio!

 

recept super gezonde chocolade fudge lactosevrij vegan

Super gezonde chocolade fudge met maar 4 ingrediënten (vegan en lactosevrij)!

De bietjes in de fudge maken de fudge heel smeuïg!
Zitten er echt bietjes in deze chocolade fudge? Ja! En dat smaakt ontzettend lekker. Bij bietjes moet ik altijd denken aan gerechten uit grootmoeders tijd. Daarom vind ik dit recept ook zo leuk om te maken. En de finishing touch met kaneel maakt dit recept helemaal af. Veel plezier met dit recept!
Voorbereidingstijd 20 min
Bereidingstijd 1 uur
Optioneel: zelf bietjes koken en schillen 1 uur
Gang Tussendoortje
Keuken Grootmoeders keuken in een modern jasje
Porties 4 personen

Equipment

  • Pan met water
  • Kom
  • Hoge kom
  • Staafmixer
  • Bakvorm
  • Vershoudfolie

Ingrediënten
  

  • 100 gram pure chocolade 85% cacao (vegan)
  • 75 gram gekookte en geschilde rode biet
  • 1 eetlepel ahornsiroop
  • 1 theelepel kaneel

Instructies
 

  • Wil je zelf bietjes koken? Kook dan 2 ongeschilde bieten (ongeveer 100 gram) 30 minuten in een pan met water. Prik regelmatig met een vork om te checken hoe zacht ze zijn. Laat de gekookte bietjes afkoelen en schil ze daarna (pas op, dit kan roze vingers en vlekken op je kleding geven!) 
  • Heb je kant-en-klare voorgekookte bietjes gekocht? Sla dan de vorige stap over en snijd de bietjes in twee stukken en doe ze in een hoge kom. Pureer de bietjes met een staafmixer tot een glad mengsel.
  • Smelt de chocolade au bain marie. Voeg het bieten-mengsel toe en voeg er tenslotte de ahornsiroop en kaneel aan toe en meng het nog een keer goed door elkaar.
  • Pak een bakvorm (bijvoorbeeld een vierkante bakvorm) en bekleed het met vershoudfolie. Giet het fudge mengsel in de bakvorm en strijk met met een lepel mooi af aan de bovenkant. Dek de bakvorm af met vershoudfolie en als het niet meer te warm is, zet het in de koelkast voor minimaal 2 uur.
  • Als de fudge hard genoeg is, haal de fudge uit de bakvorm en verwijder de vershoudfolie. Snijd de fudge in gelijke blokjes en leg ze op een mooie schaal. Strooi er nog een beetje kaneelpoeder overheen en smullen maar!
  • Bewaar de fudge in de koelast en consumeer het binnen 5 dagen. Maar dat gaat wel lukken :-).

Notities

Bewaar deze pin voor later:

 
recept super gezonde chocolade fudge lactosevrij vegan
Trefwoord lactosevrij, tussendoortje, vegan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rating recept