Is het waar dat je haaruitval krijgt als je stress hebt?

Het is schrikken als je ineens haaruitval hebt!

Je verliest ineens veel haar. Niet een beetje haar, maar best heel veel. Je ziet het op je kussen, in het doucheputje, op je kleding en er blijven veel haren achter in je haarborstel. Dat is schrikken, want je verwacht het niet van jezelf. En wat als je zoveel haar verliest dat je kaal wordt? Kan dat ook bij vrouwen? Stress is een grote veroorzaker van haaruitval. Dus, ja, het is waar dat stress je haarverlies kán verhogen, maar het verschilt per persoon. Dus geen reden tot directe paniek, want er zijn oplossingen om haaruitval te verminderen of te stoppen!

 

Wat doet stress dan waardoor je haar uitvalt?

Met stress staat je hele lijf onder spanning. Letterlijk eigenlijk. Als je een lange periode gestrest bent, dan maakt je lichaam langdurig het stresshormoon cortisol aan. Dit hormoon is om je scherp te houden in gevaarlijke of angstige situaties. Het is dus eventjes goed dat het wordt aangemaakt, maar niet voor een hele lange tijd. Als dat het geval is, dan heeft het namelijk een negatieve invloed op een aantal andere hormonen. Hierdoor kan het gebeuren dat je haarfollikels (haarzakjes) in de war raken en de groei van je haar verminderen of zelfs je haargroei stoppen!

 

Hoeveel haar verlies je als je haaruitval hebt?

Normaal gesproken verlies je gemiddeld tussen de 60 en 120 haren per dag. Dat groeit er elke dag ook weer aan, dus niks aan de hand. Maar als je meer dan 120 haren per dag verliest en het zelfs honderden haren per dag zijn, dan is er reden tot bezorgdheid. Dan kun je dus last hebben van haaruitval, oftewel ‘alopecia diffusa’, ook wel dunnere haardos genoemd.

 

Hoe lang kan haaruitval duren?

Heb je een langere periode last van stress, dan kán je haargroei daarop reageren. Meestal 3 maanden na een stressvolle periode kun je je eerste haarverlies merken. Als het haar stopt met groeien, dan duurt het namelijk ongeveer minimaal 3 maanden voordat het afgestorven begint uit te vallen. Als de stressvolle periode voorbij is, dan merken veel vrouwen dat het haar weer begint te groeien en na een half jaar zie je dan je haardos weer wat dikker worden. Bij sommige vrouwen duurt het helaas langer en kan het zelfs een paar jaar duren voordat de normale haardikte er weer is.

 

Wat kun je tegen haaruitval doen?

Gelukkig zijn er oplossingen om haaruitval te verminderen of te stoppen, zoals:

 

#1.  Raak je stress kwijt!

Probeer er alles aan te doen om je stress zo snel mogelijk uit je lijf te krijgen. Los de problemen op, praat er bijvoorbeeld over met een psycholoog, vraag je huisarts om raad, breng positieve veranderingen aan in je leven, ga meer ontspannen, etc. Hoe eerder, hoe beter.

 

#2. Eet en drink gezond

Onregelmatig eten en slecht eten kan de kans op haaruitval vergroten. Eet dus gezond en drink voldoende om je vochthuishouding gezond te houden. Daarnaast zijn voldoende vitamines en mineralen belangrijk, waaronder vitamine D. Ook is ijzer belangrijk, vooral als je snel last hebt van een ijzertekort.

 

#3. Zorg voor voldoende slaap

Goede slaap en genoeg slaap bevorderen je lichaamsgesteldheid. Door goede slaap komen de processen in je lichaam weer in balans. Heb je moeite om goed te slapen? Mediteer voordat je gaat slapen, lees een boek of luister muziek.

 

#4. Gebruik speciale shampoos

Hoewel de ene shampoo de andere niet is, kun je proberen speciale shampoos en lotions te kopen die haaruitval tegengaan. Vaak zijn dat middelen waar cafeïne in zit. Wil je iets extra natuurlijks, loop dan even langs bij een reformwinkel. Daar kunnen ze je vaak goed adviseren.

 

#5.  Beweeg elke dag minimaal een half uur

Sporten en wandelen zijn goede manieren om je lichaam gezond te houden. Het maakt ook je hoofd leeg als je veel aan het malen bent. Probeer daarom elke dag minimaal 30 minuten intensiever te bewegen, bijvoorbeeld op de sportschool of in de natuur.

 

Lees ook: 5 belangrijke veroorzakers van een burn-out!

 

#6. Zoek ontspanning

Zoek ontspanning! Ga gezellig een dagje weg of boek een vakantie. Maar ook het bezoeken van vrienden en familie, lekker kokkerellen, je hobby uitoefenen en een avondje tv kijken zijn allemaal activiteiten waardoor je sneller ontspant. En zoals je aan het begin van dit artikel las, moet je zo snel mogelijk de overmatige aanmaak van cortisol verminderen. Goede ontspanning kan hier een steentje aan bijdragen.

 

Volg je mij al op Facebook? Lijkt me leuk!

 

Kun je als vrouw helemaal kaal worden van haaruitval door stress?

Kaalheid komt vaker bij mannen voor dan bij vrouwen. En kaalheid door stress komt bij vrouwen nog minder voor. Het kan wel zijn dat je hoofdhuid iets meer zichtbaar wordt doordat je hele plukken haar verliest door stress. Toch is elk lichaam weer anders en andere factoren kunnen voor kaalheid zorgen. Denk hierbij aan erfelijkheid of bepaalde ziektes en bepaalde medicijnen, zoals chemotherapie bij kanker. Twijfel je waardoor haaruitval of zelfs (lichte) kaalheid bij jou als vrouw wordt veroorzaakt? Ga dan zo gauw mogelijk naar je huisarts. Al is het alleen maar om gerustgesteld te worden en te weten dat je je dikkere haardos binnen enkele maanden weer terug krijgt.

 

Bewaar deze pin voor later:

Is het waar dat je haaruitval of haarverlies krijgt als je stress hebt

 

Heb jij nog tips?

Herken je het bovenstaande en/of heb je een periode gehad waarin je veel haarverlies had? Hoe ging jij ermee om en wat hielp jou? Zet het gerust in een reactie hieronder. Alle tips zijn welkom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *