Hoe stop je het irritante jojo effect met afvallen? Dat doe je zó!

Het jojo effect met afvallen is súper vervelend 

’t Bekende jojo effect en afvallen gaan helaas hand in hand samen. Maar wat is het jojo effect precies? Is het inderdaad zo dat de kilo’s er snel weer aankomen als je bent afgevallen? Dat is toch balen en is er dan niet iets wat je eraan kunt doen? Hier wilde ik meer over weten, zeker omdat ik het jojo-effect niet wil krijgen nu ik 5 kilo ben afgevallen in twee maanden tijd. Gelukkig heb ik ontdekt dat je het jojo effect kunt voorkomen of verminderen!


Wat is het jojo effect? Een korte uitleg…

Je weegschaal geeft minder kilo’s aan, je weegschaal geeft weer meer kilo’s aan. Je weegschaal geeft minder kilo’s aan, je weegschaal geeft weer meer kilo’s aan. Je weegschaal geeft minder kilo’s aan, oh nee!, je weegschaal geeft wéér méér kilo’s aan. Enzovoort, enzovoort! Het jojo effect is gewoon heel frustrerend: ben je bijvoorbeeld door een streng dieet in korte tijd veel kilo’s afgevallen, dan is de kans groot dat ze er binnen een mum van tijd weer aan zitten. Waarom doet je lichaam dat?


Eigenlijk kun je je lichaam niet de schuld geven: het doet wat het moet doen

Klinkt misschien raar dat je je lichaam niet als schuldige kunt aanwijzen van het jojo-effect, maar er zit wel een kern van waarheid in. Als je zwaar aan het diëten bent, dan heeft jouw lichaam het gevoel dat het moet ‘overleven’. Het gaat dan extra zorgvuldig om met de voedingsstoffen die je binnenkrijgt en jouw lichaam komt in een soort van spaarstand te staan.

Zodra je stopt met afvallen en weer normaler gaat eten, kan het gebeuren dat jouw lichaam de extra voedingsstoffen opslaat, waardoor je weer in gewicht toeneemt. Dit doet je lichaam om een eventuele volgende periode, waarin het weer minder voedingsstoffen tot z’n beschikking heeft, opnieuw te kunnen overleven.

Dit mechanisme geldt vooral als je kiest voor een te streng dieet, zoals een crashdieet, waarbij je bijvoorbeeld per dag maar 1200 calorieën of minder mag eten. Je valt lekker af, dat dan weer wel, maar met geen of de verkeerde begeleiding komen de kilo’s er snel weer aan als je weer normaler eet. Maar niet alleen met een crashdieet kan een jojo effect ontstaan, ook met elk ander soort dieet is er altijd een kans aanwezig.


Wie is dus de ‘schuldige’?

Vaak ben jij dat zelf. Bijvoorbeeld, doordat je voor een verkeerd dieet hebt gekozen en je een te streng dieet hebt gevolgd. Of doordat je je niet hebt laten begeleiden, terwijl begeleiding van een personal trainer of voedingsdeskundige beter voor je was geweest. Of misschien doordat je jezelf niet onder controle hebt en je last hebt van eetbuien. Maar er zijn gelukkig oplossingen om het jojo-effect te verminderen of zelfs helemaal te voorkomen en een aantal oplossingen vind je hieronder.


#1. Kies voor een niet te streng dieet

De meningen zullen hierover misschien verschillen, maar het is niet aan te raden om te kiezen voor een crashdieet. Gewoon omdat je dan teveel van je lichaam vergt en de kans op een jojo effect na het diëten aanzienlijk is (denk aan het spaarstand-mechanisme dat hierboven beschreven is). Beter is om in een langere afslankperiode kleinere hoeveelheden kilo’s af te vallen. In mijn blog 10 tips en trucs om snel en makkelijk 5 kilo af te vallen lees je dat ik ervoor heb gekozen om 500 gram per week af te vallen, gedurende 2 maanden en dat is mij prima bevallen.


#2. Blijf genoeg bewegen, juist en vooral ná je afslankperiode

Tijdens het afvallen zijn veel mensen extra gemotiveerd om veel te sporten en te bewegen. Zeker als je op een gegeven moment in een flow zit dat je merkt dat je kilo’s kwijtraakt. Dan is het extra rondje 10 km hardlopen je wel waard! Gek genoeg gaan veel mensen na de afslankperiode minder bewegen. Alsof het dan plotseling niet meer hoeft om veel in beweging te zijn. Een avondje bankhangen is dan ineens weer meer geoorloofd dan om naar de sportschool te gaan.

Maak niet die fout en blijf veel bewegen. Als je bijvoorbeeld tijdens je afslankperiode 4x per week naar de sportschool ging, probeer dan minimaal 2x per week fanatiek te blijven sporten. Of het liefst meer. Blijf je spieren trainen en doe veel uithoudingsoefeningen. Neem nog steeds de trap, in plaats van de lift, laat de auto staan als je ook naar de supermarkt kunt wandelen en maak ’s middags tijdens de lunch een ommetje in plaats van achter je bureau te zitten.

Sportte je samen met een vriend of vriendin? Blijf dit ook na je afslankperiode doen, zodat zij je kunnen blijven stimuleren om in beweging te blijven en je een por kunnen geven als je het sporten een avond wilt afzeggen.


Volg je mij al op Facebook of Pinterest? Lijkt me leuk! Zie ik je daar?


#3. Blijf gezond eten

In principe geldt voor gezond eten hetzelfde als wat hierboven voor genoeg bewegen staat: blijf gezond eten! Ook hierbij ontstaat vaak een ‘gekke’ gedachte dat je ineens wél weer dat ene gebakje of die vette snack mag nemen, omdat je 5 of 10 kilo bent afgevallen. Niet doen! Wees sterk en kom niet in de verleiding dat je foute dingen gaat eten. Natuurlijk mag je na je afslankperiode iets minder streng zijn voor jezelf dan toen je nog aan het diëten was, maar het gevaar ligt op de loer dat je ongemerkt weer in je oude gewoontes vervalt.

Zie het gezonde eten als jouw nieuwe levensstijl, waarbij je je veel beter voelt, waar je gezonder mee blijft en waarmee je de overtollige kilo’s buiten de deur houdt. En als je dan toch dat gebakje hebt gegeten, plan de dag erna een dag in dat je minder calorieën eet en breng een extra bezoekje aan de sportschool.


#4. Maak afspraken met degenen met wie je samenleeft

Soms is het best lastig om bijvoorbeeld je partner en je kinderen te overtuigen dat jij een periode ingaat waarin je gaat afslanken en dat je dus een andere leefstijl erop nahoudt. Maar meestal – na verloop van tijd – vinden jullie daar wel een weg in. Heel anders wordt het als je de volgende fase ingaat, namelijk de periode ná je afvallen. Oftewel, de rest van je leven!

Maak afspraken met je dierbaren dat je je nieuwe levensstijl wilt proberen vol te houden. Spreek bijvoorbeeld af dat je geregeld voor jezelf iets anders kookt als zij een avondje wél friet met frikandellen willen eten. Spreek ook af dat je bijvoorbeeld 1 keukenkastje inricht waarin alle ‘foute’ producten staan, zoals snoepjes voor de kinderen, chips, koekjes en chocola, zodat jij dat niet de hele tijd hoeft te zien.

Je kunt ook nog een stap verder gaan, namelijk, dat je je partner en gezin meekrijgt om óók gezonder te gaan eten, waarbij ze bijvoorbeeld 6x per week gezond eten en 1x per week iets ongezonder mogen eten. Kortom, jij kent je gezin en je partner het beste, dus bedenk welke afspraken je kunt maken en welke vol te houden zijn voor iedereen.


#5. Zorg voor een algehele gezonde levensstijl. Voor altijd!

Je kunt nog zoveel sporten en gezond eten, maar als je veel stress hebt en je te weinig slaapt, dan blijft de kans op een jojo effect aanwezig. Een opgeruimde mind is heel belangrijk. Merk je dat je een drukke agenda hebt, maak het dan wat leger door afspraken af te zeggen en vaker een ‘me-time’ in te plannen.

Doe dan iets waarvan je weet dat je lekker gaat ontspannen. Denk bijvoorbeeld aan yoga, het nemen van een bad, het luisteren naar muziek, het doen van iets creatiefs, lekker de natuur ingaan of het lezen van een boek. Een rustige, uitgeruste en opgeruimde geest is de basis dat afvallen gaat lukken en het jojo effect lekker aan je voorbij gaat.


Heb jij nog tips?

Wat heeft jou heel erg geholpen om geen last te hebben van het jojo effect tijdens of na het afvallen? Heb je andere manieren gebruikt dan die hierboven beschreven staan? Zet het gerust in een reactie hieronder.


Bewaar deze pin voor later:

Hoe stop je het irritante jojo effect met afvallen, dat doe je zo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *