5 redenen waarom afvallen bij jou niet lukt!

Wéér geen kilo afgevallen!

Wil het afvallen je maar niet lukken? Dat is heel frustrerend. Vol goede moed ben je met afslanken begonnen en na een paar weken of maanden ben je weinig afgevallen of zelfs in gewicht aangekomen! Alles gaat totaal niet zoals gehoopt en je vraagt je af waardoor het komt. Moedeloos word je ervan. Soms weet je bij jezelf al waar het aan ligt, bijvoorbeeld je beweegt te weinig of je eet of drinkt nog steeds ongezond. Dan kun je met gezonde verstand wel bedenken waarom de kilo’s er niet afgegaan zijn. Maar soms heeft het met andere oorzaken te maken. Heb je weleens gedacht aan de onderstaande 5 redenen waarom afvallen bij jou niet lukt?

 

5 andere mogelijke oorzaken waarom afvallen bij jou moeilijker gaat:

 

#1. Afvallen gaat moeilijker als je ouder wordt!

Ben je 40 jaar of ouder? Dan is de kans groot dat afvallen moeilijker gaat. Dat heeft te maken met je hormoonhuishouding die bij de meeste vrouwen rond of na hun veertigste gaat veranderen. Afvallen na je veertigste is zéker mogelijk, alleen moet je meer je schouders eronder zetten dan toen je een twintiger was. Lees hier waardoor afvallen na je veertigste moeilijker gaat.

 

#2. Je hebt teveel stress en bent ongemotiveerd

Stress kan een gemene veroorzaker zijn dat je minder afvalt. Er wordt een beroep gedaan op het stresshormoon cortisol en dat kan ervoor zorgen dat je meer trek hebt in zoete, vette en foute snacks. En als je niet uitkijkt dan prop je je vol met slechte voedingsmiddelen. Daarmee gaat het afvallen je niet lukken. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk de stress uit je lichaam krijgt.

Ook kan het zijn dat je door de stress of vanwege andere oorzaken niet (meer) gemotiveerd bent. Je denkt dan waarschijnlijk: “Het afvallen lukt niet, dus waarom zou ik ermee doorgaan”. Juist op dit soort momenten is het extra belangrijk dat je doorgaat met afvallen én met bewegen en niet ‘als troost’ al het foute eten en drinken weer in je mond stopt en dagen op de bank hangt.

Motiveer jezelf om door te gaan met sporten, want daarmee maak je je hoofd leeg, raak je je stress meer kwijt en val je sneller af.

 

#3. Het dieet dat je volgt werkt niet (of is te zwaar)

Er zijn heel veel soorten diëten die je kunt volgen. Belangrijk is dat je een dieet kiest dat bij je past en je lang kunt volhouden. Als je aan het begin al weet dat een dieet waarbij je maar 1000 of 1200 calorieën per dag mag eten jou niet gaat lukken, dan moet je er niet aan beginnen. Als je een dieet kiest waarbij je veel shakes moet drinken, terwijl je shakes echt niet lekker vindt, kies dan voor iets anders. Er zijn genoeg soorten afslank diëten en laat je desnoods adviseren door een diëtist of een andere voedingsspecialist.

 

Volg je mij al op Facebook? Lijkt mij leuk!

 

#4. Je slaapt niet goed

Het schijnt dat een gebrek aan slaap ervoor kan zorgen dat je in gewicht aankomt. Dit wordt onder andere veroorzaakt door een verstoring van bepaalde hormonen, zoals leptine. Dit hormoon geeft signalen aan je hersenen dat je voldoende gegeten hebt (het is eetlustremmend). Bij gebrek aan slaap werkt dit hormoon niet goed en zorgt ervoor dat je je niet verzadigd voelt en blijf je dus dooreten. Tja, en dat is wat je juist niet moet hebben als je wilt afvallen.

 

#5. Bepaalde medicijnen maken afvallen moeilijker

Helaas zijn er medicijnen die als bijwerking hebben dat je vaker een hongergevoel hebt of die vertering van voedsel in de war schoppen. Bepaalde antidepressiva bijvoorbeeld kunnen deze bijwerking hebben. Maar er zijn ook medicijnen die als bijwerking hebben dat je meer vocht vasthoudt (denk aan het krijgen van opgezette benen en enkels) of dat je continu een dorstgevoel hebt. Drink je water en thee, dan is dat oké, maar grijp je naar frisdrank of light frisdrank, dan kom je daar weer van aan. Slik je medicijnen? Lees dan de bijsluiter of vraag informatie bij de apotheek of je huisarts.

 

Bewaar deze pin voor later:

5 redenen waarom afvallen bij jou niet lukt

 

Herken jij je in het bovenstaande?

Heb jij het gevoel dat het afvallen moeilijk gaat, vanwege één of meerdere van de bovenstaande 5 redenen? Of ligt het voor je gevoel aan iets anders en wil je er meer over weten? Raadpleeg je huisarts, diëtist of een andere specialist. Laat je vooral niet ontmoedigen, want ook al val je niet of niet genoeg af, genoeg bewegen en het eten van gezonde voeding is iets wat je áltijd kunt doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *