5 koolhydraatarme snacks die goed blijven in je tas en te koop zijn in elke supermarkt!

Handig lijstje met koolhydraatarme snacks die goed blijven in je tas!

Koolhydraatarme snacks voor onderweg of tijdens het reizen, dat is altijd fijn om bij de hand te hebben. Ga je bijvoorbeeld vanwege je vakantie veel reizen in het buitenland? Of ben je misschien voor je werk veel onderweg in de auto of in het openbaar vervoer? Bekijk dan de onderstaande 5 handige ideeën voor koolhydraatarme snacks en tussendoortjes. Deze kun je makkelijk meenemen en bewaren in je tas én ze zijn in elke supermarkt te koop!

 

Koolhydraatarme snacks moeten goed houdbaar zijn in je tas

Ik reis zelf best veel en dan wil ik koolhydraatarme snacks meenemen die zowel weinig koolhydraten bevatten als lang goed blijven in mijn tas. Dat is soms best wel even een zoekplaatje. Want, je zit niet te wachten op verlept, gesmolten of onsmakelijk uitziende koolhydraatarme snack die je na een paar uur uit je tas haalt, toch? Ik in ieder geval niet. Maar welk koolhydraatarm tussendoortje blijft dan goed houdbaar? En wat is eigenlijk in vrijwel elke supermarkt in binnen- en buitenland te koop aan koolhydraatarme snacks? De 5 ideeën vind je hieronder.

 

Er zijn genoeg koolhydraatarme snacks, maar niet alles blijft goed in je tas!

Het onderstaande lijstje is zeker niet compleet. Er zijn natuurlijk honderden koolhydraatarme snacks te bedenken. Maar, een reep pure chocola van 85% cacao blijft niet lang goed in je tas, want dat gaat smelten. En een doosje aardbeien of cherrytomaatjes gaat snel pletten en bederven. Of een zelfgemaakte koolhydraatarme wrap met vulling blijft vaak ook niet uren of dagen goed houdbaar in je tas.

 

5 koolhydraatarme snacks die makkelijk mee te nemen zijn en je in elke supermarkt kunt kopen

 

Het is dus handig om iets te kopen dat goed in vorm blijft en niet snel plet, smelt of bederft. Maar wat? Bekijk de ideeën hieronder.

 

#1. Noten

Noten zijn in elke supermarkt te koop, in zowel binnen- als buitenland. Maar kies dan wel de meest koolhydraatarme noten! De méést koolhydraatarme noten zijn paranoten (4,5 gram koolhydraten per 100 gram), macadamia noten (6,5 gram koolhydraten per 100 gram) en pecannoten (9,5 gram koolhydraten per 100 gram). Probeer om één van deze 3 soorten noten te kopen of een combinatie van deze 3 soorten noten. Koop van deze noten de ongezouten en ongebrande variant. Het liefst biologisch, als dat kan.

 

wortel en komkommer

#2. Rauwkost

Deze 5 soorten koolhydraatarme soorten rauwkost blijven meestal lang goed in je tas én kun je in vrijwel elke supermarkt kopen: komkommer (1 gram koolhydraten per 100 gram), bleekselderij stengels (2 gram koolhydraten per 100 gram), radijsjes (1 gram koolhydraten per 100 gram), paprika (gemiddeld 4,5 gram koolhydraten per 100 gram) en wortels (7 gram koolhydraten per 100 gram). De komkommer kun je in zijn geheel meenemen in je tas of snijd het in tweeën. Was het wel even vooraf. De radijsjes, bleekselderij, paprika en wortels kun je ook makkelijk meenemen in een plastic zakje óf je eet het meteen op als je het in de supermarkt hebt gekocht. Was ze even als dat kan en kies voor de biologische variant.

 

appel

#3. Appel

Hoewel appel niet de meest koolhydraatarme fruitsoort is, kun je het best wel een keer meenemen als koolhydraatarm tussendoortje voor onderweg of op reis. Gemiddeld bevat een appel 12 gram koolhydraten per 100 gram. Het blijft goed houdbaar in je tas en het is ook nog eens in alle supermarkten te koop. Probeer te kiezen voor een biologische appel en was het even voordat je het gaat nuttigen.

 

pompoenpitten

#4. Pitten

Er zijn 2 soorten pitten die ook goed passen binnen je koolhydraatarme dieet én die ook in veel supermarkten te koop zijn. Dit zijn: pompoenpitten (2,7 gram koolhydraten per 100 gram) en zonnebloempitten (10,5 gram koolhydraten per 100 gram). Kies hiervan de ongezouten en ongebrande variant.

 

crackers

#5. Koolhydraatarme crackers

Ook bij veel supermarkten in binnen- en buitenland kun je koolhydraatarme crackers kopen. Kijk dan wel goed op de verpakking! Koop het liefst koolhydraatarme crackers die minder dan 5 gram koolhydraten per cracker bevatten. Hoe minder koolhydraten per cracker, hoe beter! Op de verpakking kun je altijd lezen hoeveel koolhydraten erin zitten.

 

Leestip: Gezond snoepen? Kies uit deze lijst met 40 koolhydraatarme snacks!

 

Als ik ga reizen of onderweg ben

Welke van de bovenstaande koolhydraatarme snacks neem ik meestal mee als in aan het reizen ben in het buitenland of onderweg ben voor mijn werk? Dat zijn toch wel de noten (paranoten, macadamia noten of pecannoten) en koolhydraatarme crackers. Dit vult goed en blijft ook lang goed houdbaar in mijn tas, dus met plezier pak ik dit dan uit mijn tas als ik toe ben aan een koolhydraatarme snack!