3 tips om sneller van je burn-out af te komen!

Tijdens je burn-out voel je je vaak een wrak!

Zit je tegen een burn-out aan? Of zit je er middenin? Dan wil je er waarschijnlijk zo snel mogelijk weer vanaf komen. Uit ervaring weet ik dat een burn-out geen pretje is. Je voelt je moe, gespannen, gestrest, emotioneel. Of beter omschreven: een wrak! Maar door er hard aan te werken, kun je er sterker uit komen dan ooit! Ik geef je graag deze 3 tips die mij ook hebben geholpen. Hiermee kom je sneller door deze nare periode van je burn-out heen.


Maar, is het eigenlijk wel een nare periode?

Hell yeah, in het begin wel! En hopelijk ga je het daarna als een hele leerzame periode zien. Of nog mooier: als het begin van iets nieuws. In de beginfase van je burn-out ga je waarschijnlijk lichamelijk en geestelijk heel diep. Alle stress komt er letterlijk en figuurlijk via alle hoeken en gaten uit. Dit is niet fijn. Je lichaam voelt als een overprikkelde stuiterbal. Het vliegt heen en weer, zweeft, is versuft, stuitert, slaapt, trilt, huilt en ploft vaak moe neer. Daar zul je doorheen moeten, maar daarna zie je hopelijk weer meer lichtpuntjes. Hoe je dat doet? Door in ieder geval de onderstaande 3 tips te volgen.


#1. Geef toe aan je burn-out

Wat je veel ziet, is dat mensen zich hevig verzetten vlak voordat ze in een burn-out belanden. Of ook in de beginfase van hun burn-out. Maar je er tegen verzetten heeft geen zin. Schoppen tegen je burn-out ook niet. Geef er juist aan toe! Haal zo snel mogelijk de druk van de ketel, meld je ziek, zoek hulp en ontspan. Natuurlijk, je bent misschien verbaasd dat het jou is overkomen of je schaamt je ervoor. Je had nooit gedacht dat je in een burn-out zou belanden. Jij die altijd actief was! Maar het is nu eenmaal zo gelopen. Dus geef eraan toe, dat is echt iets wat ik je wil meegeven.


#2. Pak stevig de bron aan

Achteraf hoor je veel mensen zeggen: “Als ik terugkijk, dan is het logisch dat ik in een burn-out ben beland”. Had ik toen maar naar mijn gevoel geluisterd of naar de tips die anderen mij gegeven hebben. Maar ja, dat was toen. Focus je daarom op de toekomst en neem de wijze (en pijnlijke!) lessen van het verleden mee naar nu. Eén van de afspraken die ik tijdens het herstelproces van mijn burn-out met mezelf maakte, was het volgende: voortaan luister ik veel beter én veel eerder naar mijn gevoel. Mijn gevoel is zo mijn wijze gids!

Maar hoe pak je dan stevig de bron aan? Er kunnen allerlei oorzaken zijn dat je in een burn-out terecht komt. In mijn blog ‘5 belangrijke veroorzakers van een burn out‘ lees je er alles over. Zodra je weer wat lichtpuntjes ziet en iets meer energie en zin hebt in de toekomst, pak dan zo snel mogelijk de diepere oorzaken aan. Is de druk op je werk het grote probleem, creëer dan veranderingen op je werk. Ga in gesprek met je leidinggevende en geef duidelijk aan wat je veranderd zou willen hebben. Dat voelt misschien eng en je stelt je kwetsbaar op, maar JIJ bent degene die nu de boel goed moet regelen voor jezelf. Dus sta op, raap al je krachten bij elkaar en kom voor jezelf op!

Dit geldt ook als een situatie in je gezin, je familie of een andere situatie de boosdoener is van je burn-out. Ik ben erachter gekomen dat niks doen niet meer kan. Je zult écht bepaalde dingen in je leven moeten gaan veranderen om een nieuwe burn-out in de toekomst te voorkomen.


Volg je mij al op Facebook of Pinterest? Lijkt me leuk!


#3. Volg je hart

Je hart volgen is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar het is wel belangrijk om in de toekomst minder stress te hebben en je gelukkiger te voelen. Hoe volg je je hart als je midden in je burn-out zit? Wat mij heeft geholpen is dit op papier te zetten aan de hand van een simpele tekenoefening. Het maakt niet uit of je wel of niet kunt tekenen, alles is goed. Het heeft mij super veel geholpen en hopelijk jou ook! Het gaat als volgt:

  1. Pak twee vellen A4 of A3 papier en maak ze aan elkaar vast met een plakbandje
  2. Pak wat kleurpotloden of viltstiften
  3. Teken op het linker velletje papier jouw huidige situatie. Beeld het uit zoals jij het ziet en voelt. Neem daar even rustig de tijd voor en maak het zo compleet mogelijk. Teken bijvoorbeeld hoe jouw gezinssituatie is, hoe jij jouw werk ervaart, hoe je je nu voelt, etc.
  4. Teken daarna op het rechter velletje papier jouw droomsituatie. Oftewel, jouw ideale gewenste situatie. Wat zou jij willen als alles mogelijk is? Bijvoorbeeld, wat zou je qua werk willen doen, hoe ziet jouw ideale relatie en gezinsvorm eruit, wat zijn je hobby’s waar je misschien wel je werk van zou willen maken etc.! Waar word je blij van, waar krijg je energie van? Waar droom je van? Laat je niet belemmeren door gedachtes als “daar heb ik geen geld voor” of “dat kan ik niet combineren met mijn gezin”. Niet doen! Teken gewoon alles waar je van droomt en wat je heel graag zou willen doen! Neem hier ook even rustig de tijd voor.
  5. Tenslotte, beeld uit hoe jij van je huidige situatie (het linker velletje papier) naar je gewenste situatie komt (rechter velletje papier). Teken het, schrijf het in woorden op, maak een verbinding tussen het linker velletje papier en de rechter, oftewel bedenk iets! Bedenk ook wat je ervoor nodig hebt om van je huidige naar je gewenste situatie te komen. Is dat meer geld? Is dat meer lef? Is dat een gesprek met je partner waarin je aangeeft wat je wilt? Iets anders?
  6. Leg nu je kleurpotloden en viltstiften neer en kijk nog eens goed naar je tekeningen. Hopelijk geeft het je een beter gevoel en weet je beter wat je te doen staat.

Mijn voorbeeld van de tekenoefening:

Toen ik een aantal jaren geleden in een burn-out zat, deed ik de bovenstaande oefening met een coach. Mijn werk, ik was secretaresse bij een groot bedrijf, was de grote boosdoener van mijn burn-out. Ik kan mij nog goed herinneren dat toen ik de bovenstaande tekenoefening deed, ik intuïtief op het linker velletje papier (de huidige situatie) mijn werk in de vorm van een gevangenis tekende met hele donkere grauwe kleuren (oeps, duidelijk signaal dat ik niet happy op mijn werk was!)

Op de rechterkant (mijn gewenste situatie) tekende ik heel veel over mijn wens om zelfstandig ondernemer te zijn en mijn wens om veel in de natuur te zijn, weinig stress te hebben, blij te zijn, iets met bloggen en online marketing te gaan doen, gelukkig te zijn in de liefde en veel te reizen. Ik tekende het met heel veel vrolijke kleuren.

En het leuke is: alles is uitgekomen! Daarom, je kunt zoveel bereiken als je je hart volgt, je angsten zoveel mogelijk opzij zet en heel hard werkt om je dromen te bereiken. Hopelijk werkt de bovenstaande oefening daarom ook bij jou en ga je stappen zetten om je dromen te verwezenlijken.


Bewaar deze pin voor later:

3 tips om sneller van je burnout af te komen


Heb jij nog tips?

Hoe is bij jou de burn-out verlopen? Was je weer snel op de been of heeft het langer geduurd dan gedacht? Heb je tips, zet het gerust in een reactie hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *