25 redenen waarom suiker heel slecht voor je is!

Ben jij ook zo dol op suiker?

Ohhh, heerlijk die taartjes, koekjes, bonbons, chocoladerepen cakejes en zakken met snoep. En al die andere lekkere dingen waar suiker in zit, zoals in frisdrank. Ik kan er maar geen genoeg van krijgen. Vooral chocola en snoepjes vind je terug in mijn dagelijkse menu 😉. Máár, er is een hele grote dikke ‘maar’! En dat is dat suiker onwijs ongezond is. Waarschijnlijk weet je dat al en is dat niet iets nieuws. Maar, bij het zien van de onderstaande redenen waarom suiker onwijs ongezond is, zul je denk ik wel even achter je oren krabben. Ik schrok mij in ieder geval kapot…! Het heeft mij doen beseffen dat minder suiker eten een dringende noodzaak is en dat ben ik dan ook gaan doen.

 

Maar eerst, welke suiker is dan ongezond?

Het Diabetesfonds verwoordt het als volgt: “suiker is suiker: de ene suiker is niet beter of gezonder dan andere suikers. Je lichaam verwerkt alle soorten suikers op dezelfde manier. Het maakt dus geen onderscheid tussen geraffineerde suikers en ongeraffineerde suikers (ook wel natuurlijke suikers genoemd, zoals palmsuiker, kokosbloesemsuiker en honing). Maar kijk je specifiek naar het product waar de suiker in zit, dan wordt het een ander verhaal.

Het is beter om je energie te halen uit producten met van nature aanwezige suikers. Denk aan groente, fruit en ongezoete zuivelproducten als magere yoghurt en halfvolle melk. Het voordeel van deze producten is dat ze naast fructose (fruitsuiker) nog veel meer belangrijke voedingstoffen als vitamines, mineralen en vezels bevatten. Producten met toegevoegde suikers hebben deze stoffen vaak niet”.

 

En dan nu: 25 redenen waarom suiker heel slecht voor je is!

  1. Het kan een negatieve invloed hebben op je immuunsysteem, waardoor je lichaam bijvoorbeeld minder goed bacteriële infecties kan doden
  2. Het kan je bloedsuikerspiegel ontregelen
  3. Het kan verslavend werken en daardoor kun je er dik van worden wat weer kan leiden tot overgewicht (obesitas)
  4. Kan de opname van diverse mineralen in het lichaam verstoren, zoals calcium, magnesium en chroom
  5. Kan je nieren beschadigen
  6. Het kan je cholesterol verhogen
  7. Het kan leiden tot verminderde glucose-intolerantie
  8. Het kan je bloeddruk verhogen
  9. Kan erge hoofdpijn, zoals migraine veroorzaken
  10. Kan aambeien veroorzaken
  11. Het kan je onrustig en depressief maken en je concentratievermogen verminderen
  12. Kan leiden tot borstkanker, baarmoederkanker en darmkanker
  13. Is slecht voor je tanden, vanwege tandbederf
  14. Het kan Candida Albicans (gist-infectie) veroorzaken
  15. Kan je gezichtsvermogen verzwakken en kan bijvoorbeeld staar veroorzaken
  16. Kan een mede-veroorzaker zijn van diverse voedselallergieën en voedselintoleranties
  17. Het kan maagzuur veroorzaken
  18. Kan veroudering van bijvoorbeeld je huid veroorzaken
  19. Kan artritis veroorzaken
  20. Kan astma veroorzaken
  21. Kan galstenen veroorzaken
  22. Kan hartziekten veroorzaken
  23. Kan spataderen veroorzaken
  24. Kan diabetes veroorzaken
  25. Het kan het risico verhogen op blindedarmontsteking, de ziekte van Crohn en van dikke-darmontsteking.

 

Nog meer redenen waarom suiker ongezond voor je is

Er zijn helaas nog veel meer redenen waarom suiker ongezond voor je is. Het boek Lick the Sugar Habit van Nancy Appleton vertelt je er veel meer over. Een aanrader! Je kunt het eventueel hieronder bestellen als je erin geïnteresseerd bent:

 

Pfff! Toch maar gauw minderen met het eten van suiker!

Maar hoeveel suiker ‘mag’ je dan per dag? Dat is iets wat ik mij meteen afvroeg. Hierin geeft het het Diabetesfonds aan dat het WHO-advies is dat een vrouw per dag maximaal 50 gram suiker per dag zou mogen eten en een man 60 gram. Ik vind dat nog best veel eigenlijk! Aan de andere kant, als je bijvoorbeeld al twee stuks fruit per dag eet en 2 ons groente, dan kom je er misschien al aan. Helaas geeft het WHO aan dat we gemiddeld teveel suiker binnenkrijgen en dat veel vrouwen rúim over de 50 gram suiker per dag heen komen (soms zelfs wel tegen de 100 gram of meer suiker per dag!)

Dus, als je van jezelf weet dat je een snoepkous bent, dan weet je wat je te doen staat: breng je dagelijkse hoeveelheid suiker zo gauw mogelijk drastisch terug. Ik ben er al mee gestart. Ga jij dat ook doen?

 

Snel minder suiker eten? 5 populaire kookboeken met de heerlijkste suikervrije gerechten:

Wil je gaan leren om helemaal suikervrij te eten of om te minderen met suiker? Dan zijn de 5 onderstaande kookboeken een aanrader en wil ik je graag laten weten:

 

#1. Blij suikervrij zoet!

 

#2. 100% suikervrij – 100% suikervrij in 30 dagen

 

#3. Zonder suiker, stop de verslaving word gezonder

 

#4. 100% suikervrij – 100% suikervrij basiskookboek

 

#5. Foodsisters, gezonde, lekkere & makkelijke recepten zonder suiker

 

BONUSTIP:

Wil je een online programma volgen om te leren om te minderen met suiker? Dan is het populaire ‘Het Stop Eetbuien Programma’ van Jasper Alblas iets voor jou. Hiermee leer je je emotionele eetbuien, snaaidrang en suikerverslaving te stoppen. Ik hoor hier hele positieve berichten over!

stop eetbuien programma jasper alblas

>> bekijk het hier 

 

Heb jij nog tips?

Misschien wil je na het lezen van dit blogbericht iets zeggen over hoe jij met suiker omgaat? Kun je bijvoorbeeld heel makkelijk suiker laten staan en hoe doe je dat? Of was je verslaafd aan suiker, maar heb je jezelf aangeleerd om veel minder suiker te eten en hoe heb je dat gedaan? Alle tips zijn welkom!

 

Bewaar deze pin voor later:

25 redenen waarom suiker heel slecht voor je is

 

Kleine waarschuwing:

Veertigplus mus en de genoemde supermarkten/winkels/producenten en specialisten zijn niet verantwoordelijk voor onjuiste informatie en eventuele gevolgen bij de consumptie of het gebruik van de hierboven vermelde producten of de genoemde diensten. Check altijd de verpakking en/of laat je goed informeren voor gebruik!

 

Dit blogbericht bevat affiliate links. Voor meer informatie, lees mijn Disclaimer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *