10 redenen waarom chiazaad voor jou als vrouw super gezond is!

Chiazaad, een super zaadje boordevol voedingsstoffen!

Ken jij chiazaad al? Je hoort de naam steeds vaker als men het heeft over superfood en het wordt in steeds meer gezonde gerechten gebruikt. Maar wat is het? Wat doet het voor je gezondheid en kun je het altijd en overal eten? Daar vertel ik je graag meer over. Dit artikel is speciaal voor jou als 30+, 40+ en 50+ vrouw (of ouder!) die gezond en energievol wil blijven en de hormoonhuishouding op orde wil houden. Lees hier hoe chia zaad jou ermee kan helpen.


Wat is chiazaad eigenlijk?

Chiazaad komt van de Chiaplant die ook wel Salvia hispanica wordt genoemd. Deze zaadjes lijken qua uiterlijk op maandzaad, vind ik, maar dat zijn ze niet. Deze plant valt onder de lipbloemenfamilie, waar je ook munt en basilicum van kent. Het groeit rijkelijk in Zuid-Amerika en Midden-Amerika, zoals in Mexico en Guatemala, maar inmiddels ook in Australië.

Het nuttigen van chia zaad is al heel oud en gaat vele eeuwen terug. Bijvoorbeeld de slimme Azteken en Maya’s gebruikten het al als voedingsmiddel en als medicijn. Zij wisten maar al te goed dat je van chiazaad bijvoorbeeld een enorme energy boost kreeg. Maar het heeft nog veel meer bijzondere eigenschappen.


Extra grappig weetje over chiazaad

De Azteken hadden de power van chiazaad dus ook al ontdekt. Vooral om de enorme power die het in zich heeft. De boodschappers in die tijd (mensen die een belangrijk bericht moesten doorgeven van het ene dorp naar het andere dorp) konden de hele dag enorm hard rennen met dit zaad in hun mik! Doordat het zo waardevol was, was chia zaad zelfs een tijd een betaalmiddel. Stel je voor dat dat nu nog zo was, dan waren we allemaal als een gek over de aardbol aan het rennen met een enorme energy boost! Niet eens zo’n gek idee eigenlijk, zeker omdat veel vrouwen stoeien met hun energiebalans en graag meer energie zouden willen hebben!


Hoe ziet het eruit?

De chiaplant ziet er best wel aardig uit. Het is een eenjarige plant en wordt ongeveer 1 meter hoog. In de bloei verschijnen er paarse of witte bloemen die boordevol chia zaadjes zitten. De zaadjes kun je echt wel mini-zaadjes noemen, want ze zijn maar ongeveer 1 mm groot. Qua kleur kunnen de chiazaadjes een bruine, witte of zwarte kleur hebben. De zwarte kleur is het meest bekend.

 

chia plant en redenen waarom chiazaad gezond is


Wat zit er in chia zaad waar jouw lichaam wat aan heeft? 10 redenen om het te eten!

Veel vrouwen hebben een tekort aan goede en waardevolle voedingsstoffen, bijvoorbeeld aan vitamines en minderalen. Wat kan chiazaad voor jou betekenen? Bijvoorbeeld voor jou als 30+, 40+ of 50+ vrouw of als je een oudere leeftijd hebt? Een gezonde hormoonbalans, een fit lichaam en een fijn energieniveau is dan onmisbaar. Ontdek hieronder hoe chiazaad hier een bijdrage aan kan leveren:


#1. Ze gaan ontstekingen te lijf en houden je hart, je vaten en je hersenen gezond

Chiazaad bevat gezonde meervoudige onverzadigde vetten in de vorm van omega 3 vetzuren. Een hele mond vol, maar waar het eigenlijk op neerkomt, is dat je als vrouw de omega 3 vetzuren nodig hebt om bijvoorbeeld je hormonen in balans te houden. Omega 3 is namelijk in staat om ontstekingen in je lichaam af te remmen en te voorkomen. Ontstekingen in je lichaam kunnen je hormoonhuishouding behoorlijk in de war schoppen en beter is om dat te voorkomen.

Ook houdt omega 3 je hart, je vaten en je hersenen gezond en dat is wat je als vrouw nodig hebt. Omega 3 zit veel in vette vis en in oliën zoals lijnzaadolie, hennepzaadolie en walnotenolie. En zelfs ook in bepaalde groente, zoals waterkers en spruiten. Maar veel vrouwen krijgen dagelijks te weinig omega 3 binnen, bijvoorbeeld door ongezonde voeding, te weinig voeding of doordat ze vegetariër of veganist zijn.

Een aantal keren per week een schepje chia zaad aan je eten of drinken toevoegen – zoals in een gezonde smoothie of over een salade – is daarom een raadzame tip.


#2. Met de eiwitten van chiazaad bouw je je spieren op

Om als vrouw gezond en fit te blijven is het blijven trainen van je spieren belangrijk. Tegelijkertijd hebben je spieren ook goede voeding – lees eiwitten – nodig om deze goede gezondheid in stand te houden. Je raadt het al: chiazaad bevat veel eiwitten en daar worden je spieren blij van.


#3. Het magnesium in de chiazaadjes doen hele goede dingen

Veel vrouwen hebben een magnesiumtekort. Dat zou ermee te maken kunnen hebben dat je magnesium niet zelf kunt aanmaken, maar uit voeding moet halen. Eet je ongezond, te weinig of bereik je niet je dagelijkse behoefte aan goede voedingsstoffen, dan kan een magnesiumtekort op de loer liggen. Chiazaad zit boordevol magnesium en is daarom een goede aanvulling op je voeding, ben ik van mening.

Voldoende magnesium in je lichaam zorgt ervoor dat je lichaam op een goede manier energie uit voeding kan halen en kan transporteren door je hele lichaam. Ook zorgt magnesium ervoor dat je je spieren goed kunt aanspannen en ontspannen. Heb je weleens van die vervelende krampen in bijvoorbeeld je kuit of voet? Grote kans dat dat komt door een magnesiumtekort. Magnesium doet nog veel meer, maar dat het een rol speelt bij de aanmaak van je hormonen moet ook zeker niet vergeten worden.


#4. Het bevat calcium en kan handig zijn als je niet tegen melk kunt

Ik heb zelf een lactose intolerantie en ben altijd op zoek naar andere voedingsmiddelen dan melk die mijn calciumbehoefte aanvullen. Chia zaad is daar één van.

Toch lees ik op internet hier wél verschillende meningen hierover. De één zegt dat een aantal gram chiazaadjes een glas melk kan vervangen qua calcium en de ander is het daar minder mee eens. En als ik nog een stap verder ga, dan zijn de meningen ook sterk verdeeld of volwassen mensen nog wel melk en melkproducten nodig hebben, maar dat is een andere interessante discussie.

Hoe dan ook, chiazaad bevat calcium en als ik mijn calciumbehoefte daar enigszins mee kan aanvullen, dan ben ik daar al heel blij mee. Andere bronnen van plantaardige calcium zijn trouwens bijvoorbeeld boerenkool, broccoli en plantaardige drinks waaraan calcium is toegevoegd.

Oh, en chia zaad doet op het gebied van calcium nog iets handigs: het zorgt ervoor dat je lichaam het calcium, die je binnenkrijgt, beter en makkelijker kunt opnemen en kunt benutten.


Lees ook: Waarom een gezonde darmflora belangrijk is als je wilt afvallen!


#5. Chia zaad is rijk aan vezels en geeft snel een vol gevoel (handig als je aan het afvallen bent!)

Je darmen hebben vezels nodig om hun functie goed te kunnen uitoefenen, zoals het voortstuwen van voedingsstoffen en afvalstoffen door je darmen. Afvalstoffen moet je gauw weer eruit poepen en vezels in de chiazaad helpen je daarbij.

Maar er is meer. Misschien heb je al eens chiazaad gegeten en gemerkt dat het snel een geleiachtig randje om zich heen krijgt? Dat komt doordat het vocht opneemt en met de geleirand gaat uitzetten. Het kan zelfs tot 3x zijn eigen gewicht aan vocht vasthouden! Ik maak van deze eigenschap fijn gebruik om bijvoorbeeld mijn smoothie of zelfgemaakte yoghurt of pudding dikker te maken. En, eenmaal beland in mijn maag geeft het mij ook een voller gevoel, doordat de chiazaadjes zich uitzetten met de geleiachtige rand.

Ben je aan het afvallen, dan is chiazaad een handige manier om sneller vol te zitten en het bevat dus ook veel gezonde voedingsstoffen. Twee vliegen in één klap!

 

Tip: vergeet niet om na het nuttigen van chiazaad even in de spiegel te kijken. Het kan zich namelijk in allerlei hoekjes en gaatjes van je tanden en kiezen verstoppen. Een tandenstoker is dan zeker een handig hulpmiddel!


#6. Kalium in de chiazaadjes zorgen ervoor dat je een betere vochtbalans en bloeddruk hebt

Kalium heb je nodig om ervoor te zorgen dat je vochtbalans en de bloeddruk in je lichaam op orde blijft. Kalium regelt dat niet alleen en heeft daar ook andere hulpmiddelen voor nodig, zoals natrium, maar heb je te weinig kalium, dan wordt dit proces moeilijker gemaakt. Chiazaad bevat best veel kalium en kan jou hierin ondersteunen.


#7. Het houdt je bloedsuikerspiegel meer in balans, waardoor het minder piekt

De gelei om de chiazaadjes heen hebben nóg een voordeel, naast het geven van een vol gevoel. Ze zorgen er namelijk ook voor dat je lichaam minder hard hoeft te werken om de koolhydraten, die chiazaad geven, om te zetten tot glucose. Het gaat geleidelijker, waardoor je je bloedsuikerspiegel beter in balans houdt.

Als je lichaam namelijk te vaak en teveel insuline moet aanmaken, dan kan dat je hormoonbalans enorm in de war schoppen. Dit gebeurt als je teveel suiker, verkeerde vetten en te snelle koolhydraten nuttigt (en ja, dat zit bijvoorbeeld in snoep, taart, snacks, meelproducten. Helaas!) Dus probeer als vrouw ‘lief’ te zijn voor je bloedsuikerspiegel, want daarmee ben je ook ‘lief’ voor je hormonen en je algehele gezondheid.


#8. Chiazaad bevat ijzer en dat kun je als vrouw hard nodig hebben

Als je bijvoorbeeld zwanger bent, borstvoeding geeft, maag- en darmklachten hebt of door verkeerde voeding of te weinig voeding een ijzertekort opbouwt, dan is het belangrijk om dit gauw weer aan te vullen. Je hebt ijzer nodig om het zuurstof vanuit je lichaam door je lichaam te transporteren en voor de vorming van bloed in je lichaam.

Je hebt vast weleens gehoord van bloedarmoede of je hebt het misschien weleens gehad. Je voelt je dan moe en duizelig en kunt je moeilijk concentreren en je kunt ook haaruitval, hoofdpijn en brosse nagels krijgen. Allemaal geen leuke dingen. IJzer zit in veel dierlijke producten, zoals rood vlees, maar als je dat weinig of niet eet, dan kan een ijzertekort ontstaan. Met chiazaad kun je dit tekort voor een deel tegengaan, want het bevat aardig veel ijzer.


#9. De kleine chia zaadjes zijn zelfs in staat om je cellen te beschermen tegen foute stofjes

Chiazaad bevat veel antioxidanten. En om je een beeld te geven van wat antioxidant zijn, vergelijk ik het vaak met kleine inwendige doktertjes die je cellen beschermen tegen schadelijke stoffen of je cellen genezen als zij door foute stoffen schade hebben opgelopen. Chiazaad bevat meerdere soorten antioxidanten en al deze doktertjes kunnen een goede aanvulling zijn op het gezond houden van je lichaam.


#10. Je hoeft niet veel chiazaad te gebruiken om ervan te profiteren

Een theelepel chiazaad, meerdere keren per week, kan al een hoop doen voor je lichaam. Daarmee hoeft chiazaad niet een dure aanvulling te zijn op je gezonde leefstijl. Wil je weten waar je goede chiazaad koopt? Kijk dan hieronder naar mijn suggesties onder het kopje ‘Chiazaad dat ik aanraad en waar je het kunt kopen’.


Pas op! Wanneer kun je chiazaad beter niet eten?

Is chiazaad dan voor iedereen geschikt? Nou nee, helaas niet. Maar gelukkig valt het aantal bijwerkingen wel mee. Toch kun je chiazaad beter niet gebruiken (of onder begeleiding gebruiken van een diëtist of andere specialist) als je een te lage bloeddruk hebt en/of bloedverdunners gebruikt. Chiazaad kan namelijk je bloeddruk verlagen en je bloed verdunnen.

Ook kun je chiazaad beter niet eten of rustig opbouwen als je er diarree, misselijkheid of een opgeblazen gevoel van krijgt. Zeker als je vrij abrupt besluit om gezonder te gaan eten, dan moeten je darmen en maag eraan wennen. Ook geeft chiazaad soms bij mensen als bijwerking verschijnselen van verstoppingen en gebruik het dan even niet. En in sommige gevallen kan chiazaad een allergische reactie geven, zoals jeuk aan de lippen of tong. Laat dan het gebruik van chiazaad ook even achterwege.


Hoe gebruik je het?

Het beste is om de chiazaadjes even te malen of te pletten voordat je ze toevoegt aan een gerecht. Dan kan jouw lichaam de voedingsstoffen het beste opnemen. Dit kun je doen in een koffiemolentje of voorzichtig in een vijzel. Bewaar de gemaalde zaadjes in een afgesloten potje in de koelkast of gebruik het meteen in een gerecht. Wil je chiazaad voornamelijk gebruiken om de werking van de vezels voor bijvoorbeeld een betere stoelgang? Dan kun je ervoor kiezen om het niet te malen, zodat het als vezel meer zijn functie behoudt.


Enkele ideeën hoe je chia zaad kunt gebruiken in gerechten:

  • Over salades en gekookte of gestoomde groente
  • In je havermout, door je fruitsalade, smoothie of door je (plantaardige) yoghurt
  • Om gerechten ‘dikker’ van structuur te maken, zoals je smoothie, soep en (plantaardige) pudding
  • Door zelfgemaakte gezonde mueslirepen, gezonde muffins, gezonde cakejes en andere baksels.

Kun je het nuttigen met een voedselallergie of voedselintolerantie?

Lactose intolerantie of koemelkallergie

Chiazaad vind ik een hele fijne aanvulling op mijn aangepaste voeding vanwege mijn lactose intolerantie. Vooral omdat het veel calcium bevat en calcium door mijn lichaam beter laat opnemen en ook vanwege de voor mij belangrijke aanvullende voedingsstoffen. Ook heb ik het gevoel dat het mijn darmen en darmwand gezonder houdt. Door mijn lactose intolerantie en gevoeligheid voor andere voedingsmiddelen hebben en hadden mijn darmen het zwaar.

Sinds ik chiazaad een paar keer per week toevoeg aan mijn gerechten, voelt mijn darmhuishouding beter aan. En rustige maag en darmen, dat is voor mij een zegen! In principe kun je chiazaad dus gewoon nuttigen als je een lactose intolerantie of koemelkallergie hebt, want het is melkvrij, maar probeer het altijd eerst even uit.


Glutenintolerantie of glutenallergie

Heb je een glutenintolerantie of glutenallergie, dan kun je chiazaad in principe ook prima toevoegen aan je voeding, omdat het glutenvrij is. Heel af en toe lees ik op internet dat mensen met een glutenallergie of glutenintolerantie toch iets last krijgen, maar of dat met de chiazaad te maken heeft, dat is soms onduidelijk. Dus doe wat goed voelt en waar je geen last van krijgt.


Notenallergie

Ook met een notenallergie kun je chiazaad goed toevoegen aan je voeding, omdat hier vrijwel geen bijwerkingen zijn.


Maar let wel: voor voedselallergieën en voedselintoleranties zul je altijd zelf moeten testen wat je kunt verdragen. Dat geldt dus ook voor chiazaad. Jouw lichaam is anders dan de mijne, dus ga vooral op de signalen van je eigen lichaam af.


Chiazaad dat ik aanraad en waar je het kunt kopen

Steeds meer winkels verkopen chiazaad. Maar de kwaliteit kan nogal verschillen. Ik raad je aan om sowieso biologische chiazaad te kopen. Dat is ook mijn favoriet. Biologische chiazaad bestaat uit zo puur mogelijk geteelde chiazaad, zonder schadelijke toevoegingen en met respect voor de natuur.


3 goede biologische merken chiazaad die mijn favoriet zijn:

 

#1. Puur&Fit Chiazaad Biologisch – 500 gram

Deze chiazaadjes komen uit Mexico en zijn 100% biologisch. De chia zaad van Puur&Fit betekent gaan voor de echte Mexicaanse chia zaadjes.

puur en fit chiazaad mexico biologisch

MEER INFO >>

#2. Purasana Chia zaad bio – 400 gram

100% biologische en rauwe chiazaden (Salvia hispanica) uit Paraguay. Purasana chiazaden zijn onbewerkt en vrij van additieven. Chiazaden zijn een bron van omega-3, vitaminen en mineralen en rijk aan vezels.

purasana chia zaad biologisch

MEER INFO >>

#3. Body & Fit Organic Chiazaad Biologisch – 500 gram

Chiazaad Biologisch van Body & Fit is geheel biologisch en vrij van toevoegingen. Chiazaad Biologisch is heerlijk om toe te voegen aan shakes, smoothies, sappen, bakrecepten of je bakje kwark/yoghurt.

body en fit biologische chia zaad chiazaad

MEER INFO >>

Heb jij nog tips?

Heb je tips of wil je graag een reactie geven op dit artikel? Zet het gerust in een reactie hieronder. En is dit artikel interessant voor iemand dit je kent? Deel het gerust met de onderstaande social media buttons. Zo helpen we elkaar en dat is fijn.


Bewaar deze pin voor later:

10 redenen waarom chiazaad voor jou als vrouw gezond is


Kleine waarschuwing:

Veertigplus mus en de genoemde supermarkten/winkels/producenten en specialisten zijn niet verantwoordelijk voor onjuiste informatie en eventuele gevolgen bij de consumptie of het gebruik van de hierboven vermelde producten of de genoemde diensten. Check altijd de verpakking en/of laat je goed informeren voor gebruik van het product of de dienst!


Dit blogbericht bevat affiliate links. Voor meer informatie, lees mijn Disclaimer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *