Zelfgemaakte grootmoeders pindakaas (suikervrij, lactosevrij, vegan!)

Leuk dat je dit recept bekijkt! Als 40plusser ben ik fan van recepten uit oude tijden. Daarom is dit een recept uit grootmoeders tijd in een modern jasje. Het moderne jasje houdt in dat dit recept suikervrij, lactosevrij en vegan is. Veel plezier met bereiden én…eet smakelijk!


Over het recept:

Dit recept is super makkelijk om te maken en je bent binnen 15 minuten klaar! Het komt uit één van de oude kookboeken van de grootmoeder van mijn man en het kookboek dateert uit 1910. Zo gaaf! Ook toen werd pindakaas gemaakt, weliswaar niet met de moderne middelen van nu, zoals een keukenmachine, maar volledig met de hand bereid en met pure passie.


Een oud recept in een modern jasje:

Vroeger was er minder aandacht voor healthy food, voedselallergieën en voedselintoleranties. Daarom heb ik bepaalde ingrediënten vervangen of weggelaten, zodat het hier wel aan voldoet. Deze pindakaas is daarom suikervrij, lactosevrij en vegan!


Zelf te maken grootmoeders pindakaas, suikervrij, lactosevrij, vegan

Zelfgemaakte pindakaas uit grootmoeders tijd

Wat maakt deze zelfgemaakte pindakaas zo lekker?
Dat zijn de weinige ingrediënten die erin gaan, namelijk in principe maar één ingrediënt: de pinda's! Dat maakt deze pindakaas puur en eerlijk. Je kunt er natuurlijk ook nog wat aan toevoegen, zoals arachideolie (pindaolie), een snufje zout en grof gemalen pinda's. Maak het lekker zoals jij het wilt!
Bereidingstijd 15 min
Gang Broodbeleg
Keuken Grootmoeders keuken in een modern jasje
Porties 1 potje van ca. 250 gram

Equipment

  • Keukenmachine
  • Koekenpan
  • Lepel
  • Glazen potje (ca. 250 ml)

Ingrediënten
  

  • 250 gram pinda's (ongezouten en ongebrand)
  • 1 snufje zout (optioneel)
  • 1 scheutje olie (optioneel)

Instructies
 

  • Rooster de pinda's in een koekenpan tot ze een lichtbruine kleur hebben
  • Doe de geroosterde pinda's in de keukenmachine
  • Maal de pinda's helemaal fijn totdat het een gladde structuur krijgt. In het begin is het nogal korrelig, maar na een paar minuten ontstaat een gladde structuur. Breng met een lepel de gemalen pinda's af en toe van de zijkant naar het midden, zodat alle pinda's goed gemalen worden.
  • Voeg er eventueel een snufje zout aan toe en roer er een beetje olie doorheen als je de pindakaas te droog vindt (bijvoorbeeld olijfolie of arachideolie). Ik heb dat niet gedaan, want ik wil een zo puur mogelijke pindakaas, maar als jij dat lekker vindt, dan kun je dat nog toevoegen. Roer alles in de keukenmachine nog even een keer goed door elkaar
  • Bewaar de pindakaas in een gesteriliseerde glazen pot in de koelkast. Eet smakelijk!

Notities

Bewaar deze pin voor later:

 

Zelf te maken grootmoeders pindakaas, suikervrij, lactosevrij, vegan

 

Extra grootmoeders tip

Het steriliseren van een glazen potje doe je als volgt en deze methode wordt al eeuwenlang gebruikt:
  1. Check of het glazen potje en de deksel heel zijn
  2. Maak het potje en de deksel eerst goed schoon onder de kraan
  3. Pak een grote pan en vul het met water. Zorg ervoor dat het potje volledig onder water kan staan
  4. Verwarm het water en vlak voordat het kookt zet je het potje in het water met de bovenkant omhoog. Pas op, het water is heet! De deksel leg je ook in het water naast het glazen potje
  5. Kook het water ongeveer 10 minuten door en zet dan het vuur uit
  6. Haal het glazen potje uit het water vlak voordat je het gaat vullen met de pindakaas. Dep het eerst even droog met een schone theedoek, voordat je de pindakaas erin doet
  7. Droog de deksel ook met een schone theedoek en draai het stevig vast op het met pindakaas gevulde glazen potje
Trefwoord broodbeleg, lactosevrij, suikervrij, vegan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rating recept