Welke noten zijn koolhydraatarm?

Sommige noten zijn niet koolhydraatarm!

Volg je het koolhydraatarme dieet of wil je gewoon weten welke noten koolhydraatarm zijn? Dat vind je in de lijst hieronder! Het begint met noten die de minste koolhydraten bevatten en het loopt op tot noten die veel koolhydraten in zich hebben. Benieuwd? Bekijk het lijstje hieronder!

 

Noten en het koolhydraatarme dieet

Noten zijn heel voedzaam en de meeste noten zitten boordevol vitamines, mineralen, eiwitten en vetten die goed voor je zijn. Alleen: noten bevatten ook koolhydraten en in een koolhydraatarm dieet is het goed om daar op te letten! Noten, zoals amandelen, worden veel gebruikt in koolhydraatarme gerechten en zijn redelijk koolhydraatarm. Maar ook wordt een handje noten aangeraden als gezond tussendoortje. Kies dan in een koolhydraatarm dieet het liefst noten die niet zoveel koolhydraten bevatten en die ongebrand en ongezouten zijn.

 

Aantal koolhydraten in de meest populaire noten

Hieronder vind je een overzicht van 9 noten die het meeste worden gegeten. Het begint met noten die de minste koolhydraten bevatten en het loopt op tot noten die de meeste koolhydraten bevatten. Pinda’s staan ook in het lijstje, ook al zijn pinda’s geen noten maar peulvruchten. Maar omdat pinda’s vaak onder de noten worden ingedeeld, heb ik het er toch bij gezet.

 

Alle onderstaande gegevens hebben betrekking op porties van 100 gram noten:

  • Paranoten: 4,5 gram koolhydraten per 100 gram
  • Macadamianoten: 6,5 gram koolhydraten per 100 gram
  • Pecannoten: 9,5 gram koolhydraten per 100 gram
  • Pistachenoten: 10,2 gram koolhydraten per 100 gram
  • Amandelen: 10,4 gram koolhydraten per 100 gram
  • Hazelnoten: 10,6 gram koolhydraten per 100 gram
  • Pinda’s: 11,2 gram koolhydraten per 100 gram
  • Walnoten: 12,1 gram koolhydraten per 100 gram
  • Cashewnoten: 22,5 gram koolhydraten per 100 gram

Bron: voedingswaardetabel.nl

 

Kortom, wat eet ik aan noten?

Er zit qua koolhydraten best wel een groot verschil tussen de bovenstaande 9 soorten noten, vind ik. En ik moet toegeven dat ik ze allemaal heerlijk vind. Maar sinds ik het koolhydraatarme dieet volg, ben ik minder cashewnoten, walnoten, pinda’s en hazelnoten gaan eten, omdat zij toch best wel veel koolhydraten bevatten.

Maar af en toe eens een handje kan natuurlijk geen kwaad. Sterker nog: afwisselen met noten is juist goed, omdat elke notensoort weer een andere samenstelling van vitamines, mineralen, vetten en eiwitten bevat ten opzichte van een andere notensoort. Dus een variatie in het eten van noten is belangrijk om al deze voedingsstoffen binnen te krijgen.

Daarom eet ik vrij regelmatig paranoten, macadamianoten, pecannoten en amandelen. Amandelen vaak ook in de vorm van amandelmeel, waarmee ik dan heerlijke koolhydraatarme gerechten mee maak, zoals koolhydraatarme taart met rood fruit!