Wat zijn FODMAP’s en wat is het FODMAP dieet?

FODMAP’s en het FODMAP dieet raken gelukkig steeds meer bekend! 

Steeds vaker kom je op het gebied van voeding en voedselallergieën de termen FODMAP’s en het FODMAP dieet tegen. Dat wekte mijn nieuwsgierigheid en misschien bij jou ook wel, omdat je waarschijnlijk niet zomaar op dit artikel terecht bent gekomen? Maar wat betekenen deze termen? En belangrijker nog, verklaart dat waarom je bij het eten van bijvoorbeeld bepaalde soorten groente, fruit, granen en melk last krijgt van klachten, zoals gasvorming, buikpijn en diarree?

 

Wat is FODMAP?

FODMAP betekent: Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden And Polyolen. Zoals je ziet, vormen de letters het woord FODMAP. Best een ingewikkelde verklaring!

Waar het op neerkomt, is dat FODMAP’s koolhydraten (suikers) zijn die in bepaalde voedingsmiddelen zitten en die niet of nauwelijks worden opgenomen in je dunne darm. Daardoor komen deze koolhydraten vrijwel onverteerd in je dikke darm terecht en daar is je dikke darm niet blij mee!

Je dikke darm doet nog een laatste poging om deze koolhydraten af te breken door ze te fermenteren. Dit is een vorm van vergisten en hierdoor ontstaan er onder andere gassen die vrijkomen. En deze gassen geven bij jou vervelende klachten, zoals opgeblazen buik, veel (vieze) winden laten, buikpijn en diarree.

 

In welke voedingsmiddelen zitten dan de FODMAP’s?

Om makkelijker te onthouden om welke voedingsmiddelen het gaat, loop ik de letters af van het woord FODMAP, waarbij ik de letter F (fermenteren) en de letter A (staat voor het Engelse woord ‘And’, oftewel ‘en’) oversla:

 

  • De letter O staat voor Oligosachariden en hierbij geven met name de fructanen en galactanen klachten. Voedingsmiddelen met veel fructanen en galactanen zijn bijvoorbeeld tarweproducten (brood, pasta, etc.), uien, knoflook en koolsoorten.

 

  • De letter D staat voor Disachariden en deze suikers zitten met name in lactose in melk, zoals koeienmelk.

 

  • De letter M staat voor Monosachariden en dit verwijst naar de fructose (fruitsuikers) die in bepaalde fruitsoorten zitten. Hierbij moet je denken aan gedroogd fruit, maar ook appels en zelfs honing hebben een hoog fructose-gehalte.

 

  • De letter P staat voor Polyolen en deze koolhydraten komen bijvoorbeeld voor in kersen, pruimen en nectarines, maar ook in veel kunstmatige zoetstoffen.

 

Het FODMAP dieet is eigenlijk geen dieet

Nu je beter weet wat het woord FODMAP betekent, is het handig om meer te vertellen over het FODMAP dieet, wat in de volksmond ook vaak het low FODMAP dieet wordt genoemd.

 

Het is een testperiode

Om te beginnen is dit eigenlijk geen dieet, zoals diëten die er zijn om bijvoorbeeld af te vallen. Het low FODMAP dieet is namelijk ontwikkeld door de Monash Universiteit in Australië en wordt veel gebruikt bij mensen met het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Het low FODMAP dieet wordt vaak uitgevoerd samen met een erkende diëtist.

 

Eliminatiefase

Het low FODMAP dieet is dus eigenlijk meer een testperiode, waarin gedurende een aantal weken volgens een streng en gecontroleerd dieet diverse FODMAP voedingsmiddelen worden weggelaten. Dit wordt ook de eliminatiefase genoemd.

 

Herintroductiefase

Daarna worden er gedurende een aantal weken weer diverse voedingsmiddelen toegevoegd uit de diverse FODMAP groepen. Dit wordt ook de herintroductiefase genoemd.

 

Het op-maat-maken-van-jouw-dieet fase

Aan de hand van de resultaten van de eliminatiefase en de herintroductiefase kan – het liefst samen met je diëtist – vrij nauwkeurig worden uitgezocht welke voedingsmiddelen jouw lichaam wel en niet verdraagt. Heel veel mensen met PDS zijn blij met het low FODMAP dieet, omdat zij dan eindelijk meer duidelijkheid krijgen waardoor de vervelende lichamelijke klachten bij zichzelf ontstaan. Maar ook krijgen zij meer duidelijkheid wat zij nog allemaal wél kunnen eten en drinken, zonder last te hebben van klachten. Fijn!

 

Wow, miljoenen mensen hebben last van het prikkelbare darmsyndroom (PDS)!

Wist je dat bijvoorbeeld alleen al in Nederland geschat wordt dat zo’n 10 tot 20% van de Nederlanders het prikkelbare darmsyndroom heeft! Dat zijn super veel mensen en bijna driekwart hiervan is vrouw! Velen weten alleen helaas nog niet dat zij hiervan last hebben en lopen dagelijks rond met vervelende klachten, zoals darmklachten. Mocht je dit bij jezelf herkennen, aarzel niet en schaam je niet, en bezoek je huisarts. Wie weet kom je er dan eindelijk achter, wellicht aan de hand van het low FODMAP dieet, wat de veroorzakers zijn van jouw klachten.

 

Extra tip om je leven met PDS aangenamer te maken: Quatrase capsules!

Er zijn gelukkig ook extra manieren om je leven met het prikkelbare darmsyndroom aangenamer te maken. Want, het lukt misschien niet altijd om alle voedingsmiddelen waar je niet tegen kunt, te vermijden. Denk bijvoorbeeld aan het uit eten gaan, eten bij vrienden of vakanties in het buitenland. Dan is Quatrase van het merk Disolut een aanrader! Hiervan zijn er 2 sterktes, namelijk Quatrase en Quatrase Forte. De Quatrase Forte bevat per capsule meer enzymen dan de gewone Quatrase capsules. Hieronder laat ik je de producten zien:

 

#. Quatrase (36 capsules)

 

quatrase capsules van disolut

BEKIJK HET HIER >> 

Deze handige Quatrase capsules bevatten 4 relevante enzymen in één, namelijk: Alpha galactosidase (500u), Xylose Isomerase (5000u), Lactase (5000FCC) en Invertase (250u). De gebruiksaanwijzing is als volgt: neem vlak voor de maaltijd 1-3 capsules Quatrase in. Na inname blijven de enzymen ongeveer 45 minuten werkzaam. Hierna dient bij de maaltijd opnieuw 1-3 capsules Quatrase ingenomen te worden.

 

 

#. Proefmonster Quatrase (5 capsules om uit te proberen)

Je kunt ook eerst een proefmonster van Quatrase van 5 capsules uitproberen! Die vind je hier:

proefmonster quatrase capsules disolut

BEKIJK HET HIER >>

Wil je bijvoorbeeld liever eerst de Quatrase capsules uitproberen, zonder meteen een grotere verpakking te kopen? Probeer de Quatrase dan eerst uit door middel van het proefmonster. Dit bevat 5 capsules die je kunt uitproberen. Bestel je het voor 23.30 uur, dan wordt het dezelfde dag al verzonden!

 

 

#. Quatrase Forte, 36 capsules (extra sterke variant!)

Quatrase-Forte-36 capsules

BEKIJK HET HIER >>

Deze Quatrase Forte capsules bevatten meer enzymen per capsule dan de gewone Quatrase en is dus een extra sterke variant! Het bevat vier relevante enzymen in één capsule: Alpha galactosidase, Xylose Isomerase, Lactase en Invertase. Hoe neem je ze in? Neem vlak voor de maaltijd 1-3 capsules Quatrase Forte in. Na inname blijven de enzymen ongeveer 45 minuten werkzaam. Hierna dient bij de maaltijd opnieuw 1-3 capsules Quatrase Forte ingenomen te worden.

 

 

#. Proefmonster van de Quatrase Forte (5 capsules om uit te proberen)

Wil je de Quatrase Forte eerst uitproberen? Bestel dan een proefmonster van Quatrase Forte met 5 capsules. Die vind je hier:

proefmonster quatrase forte 5 capsules

BEKIJK HET HIER >>

De proefmonster met de Quatrase Forte capsules is handig als je de capsules wilt uitproberen, zonder meteen een grotere verpakking te kopen. Ook hierbij geldt: bestel je het voor 23.30 uur, dan wordt het dezelfde dag al verzonden!

 

Wie weet heb je goede ervaringen met de bovenstaande verschillende Quatrase capsules. Ik hoop het voor je, nee sterker nog, ik gun het je!

 

Kleine waarschuwing

Veertigplus mus en de eventuele genoemde supermarkten/winkels/producenten en specialisten zijn niet verantwoordelijk voor onjuiste informatie en eventuele gevolgen bij de consumptie of het gebruik van de hierboven vermelde producten of de genoemde diensten. Check altijd de verpakking en/of laat je goed informeren voor gebruik van het product of de dienst!

 

Dit is een gesponsorde blogpost en bevat ook affiliate links. Meer informatie lees je in mijn disclaimer.