Afvallen in de overgang: zo val je gegarandeerd af!

De overgang: niemand zit erop te wachten, maar toch krijgt iedere vrouw er mee te maken. Als je in de overgang zit dan zijn opvliegers jou niet onbekend. Niet geheel gek: er veranderen een hoop dingen in jouw lichaam. Dit kan ervoor zorgen dat je een paar kilo’s aankomt. Het is niet alleen heel erg vervelend, maar je komt er ook nog eens moeilijk vanaf! In dit artikel laat ik je zien wat jij kunt doen om die extra’s kilo’s weer kwijt te raken.

 

De veranderingen in jouw lichaam tijdens de overgang

De grootste oorzaak van gewichtstoename in de overgang zijn de veranderingen in je hormoonhuishouding. Je oestrogeenniveau daalt bijvoorbeeld aanzienlijk in deze periode. Dit kan leiden tot meer lichaamsvet.

Tegelijkertijd vertraagt je stofwisseling ook nog eens. Je lichaam zal hierdoor minder calorieën verbranden dan voorheen. Dit is waarom afvallen een stuk moeilijker is tijdens en na de overgang.

 

Dit blogbericht is geschreven door gastblogger Bas van Een Maatje Minder.

 

De oplossing

Je lichaam ondergaat dus grote veranderingen tijdens de overgang. Dit kan ongemerkt voor een paar kilo’s extra zorgen. Je hebt alleen geen zeeën van tijd om uren in de sportschool te staan om die kilo’s eraf te sporten. Je bent druk bezig met je werk, carrière en je gezin.

Hieronder heb ik 3 simpele stappen beschreven die jou helpen met afvallen tijdens de overgang. Met deze 3 stappen val jij gemakkelijk af, zonder daarvoor uren in de sportschool te hoeven zwoegen.

 

In drie stappen naar een gezond gewicht

Aan de hand van deze 3 stappen ben je in staat om in drie weken op een gezonde manier een aantal kilo’s kwijt te raken. Voeding is het belangrijkst wanneer jij wilt afvallen. Sporten is daardoor bijzaak.

 

# Stap 1: Minimaliseer de koolhydraten die je binnenkrijgt, eet koolhydraatarme groente en voldoende eiwitten

Het minimaliseren van de koolhydraten die je binnenkrijgt, zorgt ervoor dat jouw lichaam zich kan resetten. Dit wordt ook wel eens een detox genoemd. Je lichaam zal na deze stap beter in staat zijn om voedingsstoffen op te nemen. Let op: het eten van teveel koolhydraten in deze stap zorgt ervoor dat je lichaam zich niet kan resetten.

Bijna iedereen eet te weinig groenten. Probeer veel koolhydraatarme groenten te eten in deze fase. Zorg er daarnaast voor dat je voldoende eiwitten eet. Eiwitten zorgen ervoor dat je sneller vol zit en je minder honger hebt. Hierdoor wordt afvallen makkelijker.

 

# Stap 2: Herintroduceer koolhydraten langzaamaan en start met sporten 

Herintroduceer koolhydraten in deze stap langzaamaan. Dit kun je doen door koolhydraten eerst aan één maaltijd per dag toe te voegen. Bouw dit langzaam op naar al je maaltijden op een dag. Blijf net zoveel groenten en eiwitten eten als in stap 1. Start daarnaast met sporten. Dit zorgt ervoor dat jouw stofwisseling op gang blijft en dat je je vet verbrandt.

 

# Stap 3: Eet meer koolhydraten op sportdagen 

Blijf in deze stap ook hetzelfde doen wat betreft eiwitten en groenten. Zorg ervoor dat je op dagen dat je sport extra koolhydraten eet. Dit geeft jou de energie die je nodig hebt voor de sportsessies.


Volg deze 3 stappen en je zult gegarandeerd een aantal kilo’s kwijtraken.

 

Waarschijnlijk heb je nog wel wat vragen over:


– Welke sport het meest effectief is voor afvallen?
– Hoe je ervoor kunt zorgen dat het verloren gewicht er ook af blijft?
– Welke groenten je moet eten?
– Wanneer je welke stap moet zetten?

Deze vragen beantwoorden wij in een speciale gratis training die we speciaal voor de 40+ mussen hebben gemaakt! Het gaat dieper in op de drie stappen die ik in dit artikel heb gegeven en geeft handvatten om jouw streefgewicht te bereiken. Download jouw gratis training hier!

 

Bewaar deze pin voor later:

Afvallen in de overgang zo val je gegarandeerd af

 

 

Dit blogbericht is geschreven door gastblogger Bas van Een Maatje Minder. Hij is de medeoprichter van Een Maatje Minder. In de tijd dat hij zijn moeder hielp met afvallen kwam hij erachter dat er veel onwaarheden over afvallen worden verspreid. Samen met zijn broer helpt hij vrouwen op een gezonde manier af te vallen. Volg het Pinterest account van Een Maatje Minder hier voor de laatste tips op het gebied van een gezonde leefstijl en afvallen voor vrouwen.

2 gedachten over “Afvallen in de overgang: zo val je gegarandeerd af!

  • september 16, 2020 om 10:00 am
    Permalink

    Bedankt voor het posten van mijn blogbericht Muriel!

    Als iemand nog vragen heeft over dit artikel, dan beantwoord ik die graag!

    Beantwoorden
    • september 16, 2020 om 11:58 am
      Permalink

      Hoi Bas,

      Graag gedaan en jij ook bedankt voor je bijdrage door middel van dit blogbericht!

      Groetjes, Muriel

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *