5 tips hoe je als vrouw hart- en vaatziekten kunt voorkomen!

Veel vrouwen krijgen een hart- of vaatziekte

Hart- en vaatziekten, misschien niet het leukste onderwerp om over te spreken. Maar wel heel belangrijk. Wereldwijd zijn hart- en vaatziekten namelijk de meest voorkomende doodsoorzaak. En bij vrouwen groeit dat percentage snel. Tijd dus om je extra te verdiepen in hoe je deze ziektes kunt voorkomen. Daar kun je zelf al veel aan doen met de onderstaande 5 tips. Het zijn tips – of feitelijk is het een leefstijl – die eigenlijk voor elke vrouw een aanrader is.

 

Hoe zit het met hart- en vaatziekten bij vrouwen?

Wereldwijd sterven meer mannen aan een hart- en vaatziekte dan vrouwen. Maar – en dat wist ik ook niet – in Nederland is het juist andersom! Daar sterven meer vrouwen dan mannen aan hart- en vaatziekten. Bijvoorbeeld, in 2020 hadden ongeveer 720.000 vrouwen in Nederland een hart- of vaatziekte en stierven hieraan elke dag in Nederland 51 vrouwen. Het is zelfs zo dat 1 op de 4 vrouwen in Nederland uiteindelijk sterft aan een hart- of vaatziekte.

 

Wat zijn de oorzaken van hart- en vaatziekten bij vrouwen?

We leven steeds ongezonder en dat geldt dus ook voor vrouwen. Veel vrouwen eten ongezonde voeding, hebben overgewicht, hebben stress en bewegen te weinig. Dat komt niet ten goede aan de gezondheid van je hart en je bloedvaten. Maar, ook een zwangerschap waarbij de vrouw bijvoorbeeld een hoge bloeddruk en/of diabetes heeft, kan op latere leeftijd hart- en vaatziekten veroorzaken. Bovendien kan suikerziekte bij vrouwen, die niet is ontstaan door een zwangerschap maar door een andere oorzaak, de kans op een hart- of vaatziekte vele malen vergroten.

Daarnaast hebben vrouwen een nadeel ten opzichte van mannen. Bij vrouwen schijnen de signalen van een hart- en vaatziekte niet altijd goed te kunnen worden herkend door een arts of specialist. Er wordt dan vaker aan andere aandoeningen of ziektes gedacht en niet meteen aan een hart- of vaatprobleem. Bij mannen zijn die signalen vaak duidelijker, waardoor er sneller kan worden gehandeld.

Gelukkig hebben vrouwen ook een voordeel ten opzichte van mannen als het om hart- en vaatziekten gaat: vrouwen krijgen er meestal 7 tot 10 jaar later mee te maken dan mannen. Vermoed wordt dat vrouwelijke hormonen, zoals oestrogeen, de hart- en vaatziekten tot je menopauze veelal ‘buiten de deur’ houden. Maar, na de overgang lijkt het erop dat hart- en vaatziekten dan wel hard kunnen toeslaan bij vrouwen.

 

5 tips om als vrouw een hart- of vaatziekte te voorkomen

Het bovenstaande klinkt misschien allemaal eng en de cijfers liegen er inderdaad niet om. Maar je kunt er zelf gelukkig al veel aan doen om een hart- of vaatziekte te voorkomen. Ik heb dat goed in mijn oren geknoopt en ben er nu veel bewuster mee bezig. Daarom de onderstaande 5 tips:

 

#Tip 1. Eet en drink gezonde voeding

Het ligt misschien te voor de hand liggend, maar overstappen op gezonde voeding verkleint de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk. Probeer suiker, verzadigde vetten, transvetten en teveel zout in je voeding zoveel mogelijk te verminderen. Dit vind je helaas veel terug in kant-en-klare producten, zoals koekjes, snoepjes, kant-en-klare snacks en kant-en-klare maaltijden.

Zorg er daarnaast voor dat je dagelijks een variatie aan gezonde voeding eet, zoals groente, fruit, vis/vlees, peulvruchten, noten, eieren, plantaardige producten, zuivel, volkoren producten en gezonde vetten, zoals olijfolie en lijnzaadolie. Drink genoeg water en (kruiden)thee en matig met koffie of andere cafeïne houdende dranken.

Ik koop daarnaast het liefst biologische producten, omdat dit over het algemeen gezonder, diervriendelijker en milieuvriendelijker is dan niet-biologische producten.

 

#Tip 2. Voeg op tijd supplementen toe aan je voeding

Ik gebruik zelf voedingssupplementen en daar ben ik op mijn 40e mee begonnen. Voor die tijd was ik er niet zoveel mee bezig en daar heb ik achteraf best spijt van. Ik ben namelijk pas voedingssupplementen gaan slikken op het moment dat ik te lang met vervelende kwaaltjes rondliep, zoals vermoeidheid, spier- en gewrichtsklachten, ontstekingen, verminderde weerstand en een slecht concentratievermogen. Nu ik voedingssupplementen slik zijn veel van deze klachten verdwenen en voel ik mij veel fitter!

Zo raad ik je het voedingssupplement NewDay Vitality aan dat speciaal voor 40+ vrouwen is. Ik heb het uitgeprobeerd en voel mij er super goed bij. Ik vind het een fijn idee dat deze capsules goed zijn voor de levensfase waar ik in zit en de leeftijd die ik heb. De ovale capsules zijn makkelijk in te nemen met wat water. Ik neem zelf 1 capsule per dag tijdens het avondeten, maar je kunt er ook 2 per dag nemen.

newday vitality newday supplements

Ik mag je met de code VEERTIGPLUSMUS zelfs 50% korting geven op je 1e bestelling van de NewDay Vitality capsules! Ben je dus – net als ik – de 40 gepasseerd, dan is dit voedingssupplement van NewDay Supplements super goed voor je hart, bloeddruk, botten, spieren, hersenen, ogen en weerstand.

Deze capsules zijn speciaal ontwikkeld voor de 40+ vrouw en bevatten alleen maar natuurlijke ingrediënten. Ze bestaan uit een zeer hoogwaardige kwaliteit Omega-3 met hoge dosering DHA/EPA, aangevuld met een unieke combinatie van vitamine K2 en D3.

 

Waarom zijn deze 3 ingrediënten belangrijk voor je?

Omega 3:

Vermindert de kans op hart- en vaatziekten, het voorkomt aderverkalking en zorgt voor een goede cholesterolwaarde. Ook vermindert Omega-3 eventuele ontstekingen in je lichaam. Daarnaast is Omega-3 vetzuur DHA goed voor je hersenen en ogen. En Omega-3 zou jou ook kunnen helpen om overgangsklachten te verlichten.

Wist je dat je lichaam DHA niet zelf kan aanmaken en dat daarom voeding en/of een voedingssupplement met Omega-3 extra belangrijk is? Daarnaast is Omega-3 steeds moeilijker uit voeding te halen, omdat vis uit de supermarkt minder hoge kwaliteit voeding krijgt en daardoor ook minder omega-3 in zijn lijf heeft.

 

Vitamine K2 en Vitamine D3

Veel vrouwen hebben een Vitamine D3 tekort. Vitamine D3 is super belangrijk om je weerstand op peil te houden, zodat je minder snel ziek wordt. Vitamine D3 zorgt er ook voor dat je spieren en botten gezond en sterk blijven.

Door Vitamine D3 te combineren met Vitamine K2 zorg je er ook voor dat calcium uit je aderen wordt getransporteerd naar je gebit en je botten. Hiermee wordt de kans op botontkalking kleiner. Maar er gebeurt nog iets belangrijks: de combinatie Vitamine D3 en K2 zorgt er namelijk ook voor dat je aderen niet dichtslibben met kalk (aderverkalking). Aderverkalking kan namelijk bij ieder mens voorkomen, zelfs ook bij hele gezonde mensen. Door Vitamine D3 te combineren met Vitamine K2 voorkom je erger.

Ook verkleint Vitamine D3 in combinatie met Vitamine K2 de kans op hart- en vaatziekten. En tenslotte draagt Vitamine D3 bij aan het verminderen van overgangsklachten.

 

#Tip 3. Beweeg elke dag genoeg

Wandelen, fietsen, hardlopen of andere sporten zijn belangrijk om je lichaam gezond te houden. We zitten namelijk teveel en bewegen te weinig. Daardoor schiet het er bij veel vrouwen in om dagelijks minimaal 30 minuten te bewegen. Zeker bij een lichaam dat een dagje ouder wordt is 30 minuten bewegen per dag extra belangrijk.

 

#Tip 4. Houd je stress onder controle

Stress is één van de belangrijke oorzaken van hart- en vaatziekten. Een te drukke baan, te druk gezin en/of te druk sociaal leven kan leiden tot enorme stress met bijvoorbeeld overspannenheid of een burn-out als gevolg.

Stress zorgt er vaak voor dat je minder goed let op een gezonde leefstijl. Je hebt er geen tijd meer voor of het interesseert je niet meer. Hier ligt het gevaar op de loer dat je door een ongezonde leefstijl hart- en vaatziekten gaat ontwikkelen. Daarnaast kan langdurige stress leiden tot bijvoorbeeld een slaapgebrek, hoge bloeddruk, ontstekingen, (slag)aderverkalking en ook psychische klachten als depressie en angst.

 

#Tip 5. Stop met roken en (teveel) alcohol

Tja, het is denk ik overbodig om te zeggen, maar toch doe ik het: stop met roken en drink weinig tot geen alcohol. Hiermee houd je je hart en vaten veel gezonder. Roken en alcohol geven namelijk een hoger risico op een hoge bloeddruk, hartinfarct, hartfalen en beroerte.

 

Kortom,

Als vrouw loop je helaas een groot risico om een hart- of vaatziekte te ontwikkelen. Met een gezonde leefstijl kun je dat grotendeels voorkomen. Eet gevarieerde, gezonde voeding, beweeg elke dag minimaal 30 minuten, voorkom stress, stop met roken en verminder je alcoholgebruik.

Vul daarnaast je voeding eventueel aan met voedingssupplementen. Zoals ik hierboven al schreef, raad ik je dus aan om de NewDay Vitality capsules uit te proberen. Ik vind het fijn dat ik je met de code VEERTIGPLUSMUS maar liefst 50% korting mag geven op je 1e bestelling. Heb een hart voor je hart en bloedvaten en wees er zuinig op!

 

Kleine waarschuwing:

Veertigplus mus en de bovengenoemde specialisten zijn niet verantwoordelijk voor onjuiste informatie en eventuele gevolgen bij het kopen van de bovengenoemde producten. Laat je altijd goed informeren voordat je het product gebruikt.

 

Bronnen:

  1. Newday Supplements: werkstress als risicofactor voor hart- en vaatziekten
  2. Newday Supplements: hart en vaatziekten, wie krijgt het eerder, de man of de vrouw
  3. Hartstichting: vrouwen en hart- en vaatziekten
  4. Hartstichting: stress
  5. Hartstichting: feiten en cijfers hart- en vaatziekten

 

Dit is een gesponsorde blogpost. Meer informatie lees je in mijn disclaimer.