15 voedingsmiddelen die je blaas vervelend kunnen gaan irriteren!

Bepaalde voeding kan je blaas gaan irriteren

Ik had al enige tijd het gevoel dat ik vaker moet plassen als ik bijvoorbeeld een wijntje drink of een bakje koffie neem. Nu is drinken en plassen de gewoonste zaak van de wereld, maar als je ineens vaker moet plassen als je bepaalde voeding eet of drinkt, dan gaat dat opvallen. Herken jij dat ook? Het klopt inderdaad dat bepaalde voedingsmiddelen je blaas kunnen gaan ‘irriteren’, waardoor je vaker moet plassen. Wil je weten welke 15 voedingsmiddelen dit zijn? Die vind je hieronder!

 

Vaker plassen kan ook andere oorzaken hebben

Het is bekend dat bepaalde voeding ervoor zorgt dat je vaker gaat plassen. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een blaasontsteking, diabetes, zwangerschap, blaaskanker, blaaspijnsyndroom, urineweginfectie, stress, een SOA, een overactieve blaas of slappe bekkenbodemspieren. Maar het kan ook zijn dat je die dag gewoon meer gedronken hebt dan je normaal doet en dat je daardoor veel moet plassen.

 

Hoeveel plasbeurten op een dag zijn normaal?

Er wordt in principe gezegd: als je 1500 – 2000 ml water op een dag drinkt, dan is maximaal 8 keer overdag en 1 of 2 keer ’s nachts een normale frequentie om te plassen. Moet je dus meer plassen en dit houdt een tijd aan, dan is dat opvallend. Merk je ook dat je plas anders ruikt of heb je een branderig gevoel tijdens het plassen of voelt het gewoon niet lekker aan, neem dan zeker even contact op met je huisarts.

 

15 voedingsmiddelen die zorgen dat je vaker moet plassen

Terug naar de voedingsmiddelen die je blaas kunnen gaan ‘irriteren’, waardoor je vaker naar het toilet moet hollen. Bekijk het lijstje en ga bij jezelf eens na of jij deze voedingsmiddelen vaak eet of drinkt:

 

#1. Koffie

In koffie zit cafeïne en cafeïne stimuleert je nieren en het vocht wil daardoor je lichaam sneller verlaten.

 

#2. Thee

Thee kan de stof theïne bevatten en ook deze stof zorgt ervoor dat je vaker moet plassen.

 

#3. Alcohol

Daar is ie dan: alcohol versterkt inderdaad de drang om te plassen. Dus ja, drink je een wijntje, biertje of ander alcoholisch drankje, dan zul je vaker moeten rennen naar het toilet om te plassen.

 

#4. Koolzuurhoudende drankjes

Ook je heerlijke glas cola of ander koolzuurhoudend drankje kun je beter maar laten staan als je niet overmatig wilt plassen. Dat geldt dus ook voor koolzuurhoudende alcoholische drankjes, zoals een glaasje champagne.

 

#5. Energydrinks

Zijn energydrinks je favoriet? Ook daar moet je meestal vaker van plassen door onder andere de cafeïne die erin zit. Ook zit er vaak een heleboel andere troep in, zoals veel suiker of kunstmatige suiker, maar dat is een ander verhaal.

 

#6. Chocola!

Helaas behoort chocola ook tot dit lijstje. Nu valt witte chocola en melkchocola wel mee, maar pure tot zeer pure chocola zit boordevol cafeïne waardoor je vaker moet plassen.

 

#7. Bepaalde soorten fruit!

Van deze fruitsoorten moet je vaak ook meer plassen: appels, bananen, ingeblikte vijgen, cantaloupe meloen, citrusvruchten (sinaasappels, grapefruits, clementines, citroenen en limoenen), druiven, guave, perziken, ananas, pruimen, rozijnen en aardbeien.

 

#8. Tomaten

In tomaten zitten bepaalde zuren die het vaker plassen kunnen triggeren.

 

#9. Cranberry’s

Dit klinkt misschien raar, want cranberry’s worden aangeraden als je een blaasontsteking hebt. Maar tegelijkertijd kunnen deze besjes de aandrang om te plassen vergroten, waardoor je vaker moet plassen.

 

#10. Zure room, yoghurt en kaas

Ook bepaalde soorten zuivel, dus zure room, yoghurt en bepaalde soorten kaas kunnen de blaas irriteren, waardoor je vaker moet plassen. Vooral bij de kaassoorten is het testen tegen welke je goed kunt en welke niet.

 

#11. Roggebrood

Ook schijnt roggebrood het vaker moeten plassen te kunnen opwekken. Eet je dus veel roggebrood en merk je dat je vaker een plasje moet doen, dan kan dat daar dus aan liggen.

 

#12. Uien

Vooral rauwe uien kunnen een veroorzaker zijn van het vaker moeten plassen. Uien staan er ook om bekend dat je meer winden moet laten, maar het vaker plassen hoort daar dus ook bij.

 

#13. Hazelnoten, pecannoten, pistachenoten

Ook van deze 3 nootsoorten – hazelnoten, pecannoten en pistachenoten – schijn je vaker te moeten plassen. Ik heb hier niet veel informatie over kunnen vinden, maar als je ineens bij jezelf denkt: “Goh, ja dat klopt!”, dan is het misschien handig om deze noten iets minder te eten.

 

#14. Kruiden, specerijen en bepaalde zoetstoffen

Eet je graag spicy? Dan kan dat je blaas best wel irriteren. Dat komt door zuren en andere bestanddelen in de kruiden en specerijen. Ook zoetstoffen zoals sacharine en aspartaam kunnen dit opwekken. Wees je er ook van bewust dat ook gewone suiker, maar zelfs ook honing ervoor kan zorgen dat je meer moet plassen.

 

#15. Azijn

Als je het bovenstaande lijstje hebt doorgenomen, dan ben je vaak tegengekomen dat voedingsmiddelen die zuur zijn de blaas kunnen irriteren. Daarom zal het je misschien niet verbazen dat azijn daar ook bij hoort. Let er dus op dat je hoogstwaarschijnlijk vaker moet plassen als je veel azijn nuttigt

 

Extra tip!

Er zijn nog meer voedingsmiddelen die wellicht ook je blaas kunnen irriteren. Hier is wat minder informatie over te vinden, maar ik wil het wel aan je doorgeven, want misschien zit er nèt een voedingsmiddel bij dat je veel eet of drinkt en dat dat verklaart waarom je vaker moet plassen. Dit zijn ze: biergist, kippenlever, corned-beef, tuinbonen, limabonen, mayonaise, gepekelde haring en sojasaus

 

Twijfel je of heb je vragen?

Vraag je je af waarom je vaker moet plassen en heb je daar vragen over? Schaam je niet en neem contact op met je huisarts. Er zijn veel mensen die blaasproblemen hebben, dus je bent echt niet de enige en vaak is het met een aantal simpele tips en adviezen te verbeteren.

 

Bewaar deze pin voor later:

15x voeding die je blaas vervelend kan gaan irriteren

 

Bron: https://ndlabs.com/2019/10/foods-and-drinks-that-can-irritate-your-bladder/