Kun je beter voor of na het sporten eten?

Is sporten op een lege maag juist goed of niet?

Laatst vroeg ik mij af: is het beter dat je eet voordat je gaat sporten of kun je beter eten na het sporten? Voor beiden valt wel iets te zeggen, vind ik. Maar wat is het beste voor je lichaam? Dat lees je hieronder!

 

Sporten op een lege maag is niet aan te raden

Als 40plusser let ik steeds meer goed op wat goed is voor mijn lichaam. Ik probeer op gewicht te blijven en ben ik ietsje te zwaar, bijvoorbeeld na een vakantie, dan ga ik weer een paar weken afvallen. Dan eet ik extra koolhydraatarm en ik sport meer.

Op internet kom je best wel wat artikelen tegen die beschrijven dat sporten op een lege maag niet verstandig is. Dat komt omdat je lichaam wel wat voedingsstoffen nodig heeft om te kunnen sporten. Je spieren krijgen anders te weinig energie, je kunt sneller moe worden en je lichaam moet extra hard werken om aan de prestaties te kunnen voldoen.

 

Wat eet en drink je vóór het sporten?

Eet iets kleins, bijvoorbeeld een stuk fruit, een handje rauwkost, lichte salade, wat yoghurt met een beetje havermout, volkoren boterham of een handje ongebrande en ongezouten noten. Drink ook wat water, dat is altijd goed.

 

Eten en drinken tijdens het sporten

Ook tijdens het sporten is het belangrijk dat je genoeg drinkt. Zorg dat je een goede drinkfles hebt. Drink het liefst tijdens het sporten water, eventueel met een schijfje citroen of sinaasappel. De hoeveelheid water kan, afhankelijk van de duur en de inspanning van het sporten, wel een halve liter tot een liter zijn. Neem kleine slokjes, maar neem wel vaak tijdens het sporten een slokje. Eten tijdens het sporten hoeft niet persé, tenzij je heel lang sport. Je zou bijvoorbeeld een stukje banaan kunnen eten of een gezonde eiwitreep (proteïnereep).

 

Wat eet en drink je na het sporten?

Na het sporten is het belangrijk dat je gezond eet met voldoende gevarieerde voedingsstoffen. Ook eiwitten zijn dan belangrijk voor het herstel en de opbouw van je spieren. Overeet niet, maar neem wel een lekkere maaltijd met groente, vis, vlees en/of eieren.  Eet noten en wat zuivel zoals yoghurt of kaas. Peulvruchten zijn ook goed om in je maaltijd na het sporten te verwerken. Ook kun je een eiwit shake nemen, maar zorg er wel voor dat deze shake niet teveel suiker of andere troep bevat. Drink ook voldoende water, zodat je je vochthuishouding weer op peil brengt. Zeker als je veel hebt gezweet!

 

Kortom, ga bewust om met hoe je eet en drinkt vóór, tijdens en na het sporten. Luister goed naar je lichaam. Eet en drink gezond en dan komt het zeker allemaal goed!

 

Dit blogartikel bevat affiliate links. Voor meer info lees mijn disclaimer.