Ben je bang voor iets? 7 tips om je angst te verminderen!

Angst kan je hele leven ontwrichten

Ben je ineens bang voor iets, bijvoorbeeld voor het coronavirus dat nu heerst? Of ben je je hele leven al angstig voor bepaalde dingen of situaties? Je bent zeker niet de enige. Angst is een veel voorkomend probleem. Het vervelende is dat het (ineens) je leven kan ontwrichten, dat het plannen kan dwarsbomen, dat je je anders gaat gedragen en dat je niet kunt zijn wie je bent. Angst kan heel diep zitten en in sommige gevallen kun je het niet zelf oplossen en heb je hulp nodig. Maar je kunt wél eerst proberen om zelf met je angst aan de slag te gaan. Er zijn manieren om angst te verminderen en hieronder vind je 7 tips hoe je dat doet.


Maar eerst: wat is angst eigenlijk?

Angst is een heel natuurlijk iets. Het is een emotie die je waarschuwt voor gevaar. Bij een gezonde angst word je ineens extra alert, je hart gaat sneller kloppen, je ademhaling gaat omhoog en je lichaam maakt zich klaar om het gevaar aan te gaan. Dat wil zeggen, de ene persoon gaat bij gevaar in gevecht met het gevaar, de ander rent er keihard van weg en weer een ander bevriest van angst. Deze ‘gevaar-waarschuwing’ duurt meestal kort. En als het gevaar geweken is, dan ontspannen je lichaam en geest weer.


Angststoornis en een fobie, dat is een stapje erger

Tot zover is het redelijk onschuldig. Iets anders wordt het als je continu een gevoel van angst ervaart.  Je lichaam en geest staan dan continu in staat van paraatheid en dat is ‘killing’ voor je lichaam en geest. Het werkt uitputtend, je functioneert minder goed, je gaat je leven afstemmen op je angst en dat kan grote gevolgen hebben. Een angststoornis of een fobie liggen dan op de loer. In veel gevallen is de inzet van een zorgprofessional nodig, bijvoorbeeld een deskundige die weet hoe je een angststoornis of fobie onder controle kunt krijgen.


Ik herken het ook…

Ook ik heb mijn angsten. Mijn hele leven ben ik al bang voor spinnen en andere insecten. Komen ze bij mij in de buurt dan ren ik ervan weg – soms met gegil – en voel ik een enorme adrenaline-stoot door mijn lichaam gaan. Maar ook heb ik mijn hele leven last van faalangst en dan met name faalangst op mijn werk. Dat heeft een behoorlijke impact op mijn leven gehad en daarvoor heb ik af en toe hulp gevraagd van een deskundige. Gelukkig heb ik mijn faalangst aardig onder controle kunnen krijgen – zeker omdat ik nu als blogger het werk doe wat ik leuk vind en waar ik zeker over ben – maar mijn angst voor spinnen en insecten, dat blijft. Misschien dat ik daar ook ooit mee aan de slag ga…


Er zijn manieren om van je angst af te komen

Heb je een angst en wil je eerst proberen om zelf te leren om beter met je angst om te gaan? Bij veel mensen helpen de onderstaande 7 tips:

 

#1. Er met een dierbare over praten

Het kan heel bevrijdend werken om met een dierbare, bijvoorbeeld je partner of een goede vriend(in) of familielid over je angst te praten. Je lichaam en geest kunnen zich dan letterlijk even ontladen en je hoeft je angst niet meer voor je te houden. Door erover in gesprek te gaan is de kans groot dat je je angst vanuit andere hoeken gaat bekijken, omdat de ander je vragen stelt of omdat de ander de angst vanuit een ander perspectief ziet. Ook kan de ander je ideeën geven hoe je met je angst om kunt gaan en misschien herkent de ander diezelfde angst ook! Dan kun je leren van zijn of haar tips.


#2. Mindfulness

Mindulness wordt heel vaak ingezet bij angst. Het is een hele fijne manier om je gedachtes anders te bekijken en om anders te gaan denken. Wil je meer weten over Mindfulness, lees dan mijn blog ’10 grootste voordelen van Mindfulness’.


#3. Relativeer met jezelf of je angst echt wel klopt

Wist je dat je hersenen soms je echt in de maling kunnen nemen? Angst kan in je gedachten een heel eigen leven gaan leiden. Bijvoorbeeld, als vanuit een boom een spin op je arm is gevallen, dan kunnen je hersenen een ‘patroon’ gaan aanmaken, waarbij ze denken dat de volgende keer dat je onder een boom loopt er dan wéér een spin op je arm valt. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, sterker nog: die kans is heel klein. Maar als je hersenen dat hebben vastgelegd, dan zul je zelf sterk in je schoenen moeten staan om te bedenken dat dat patroon niet hoeft te kloppen. Dit geldt ook voor andere angsten. Ga bij jezelf na of het klopt wat je ineens denkt, of het klopt wat je hersenen je aangeven en of het klopt dat je lichaam ineens moet reageren als er een ‘angst’ dreigt.


#4. Ga de angst aan door het te doen

Vaak is de angst in je gedachtes zó opgeblazen, dat er spreekwoordelijk van een ‘mug een olifant is gemaakt’. Bijvoorbeeld als je er enorm tegen opziet om een presentatie op je werk te geven, dan is dat in gedachten al honderden keren misgegaan. Je struikelde tijdens het opkomen, je komt niet uit je woorden, je bent je tekst kwijt, er zijn zweetplekken onder je oksels zichtbaar, je wordt uitgelachen, je laptop begeeft het en daardoor is de presentatie niet zichtbaar, mensen zien dat je handen trillen, zweetdruppels verschijnen op je voorhoofd, je weet een antwoord op een vraag niet, mensen lachen niet om een grap die je maakt, etc.

Moet ik nog even doorgaan? Maar zijn al deze angsten wel waar? Je hebt de presentatie nog niet eens gegeven! Verman jezelf en geef gewoon die presentatie. Grote kans dat vrijwel alles goed gaat en de dingen die mis gingen? Daar kun je alleen maar van leren. Cliché, maar waar.


#5. Ga iets anders doen, zodat je je angst niet voelt

Nog even terug naar mijn faalangst, een angst die een enorme invloed heeft gehad op bepaalde keuzes die ik heb gemaakt. Zoals ik al zei, ik ervaar voornamelijk faalangst op mijn werk. Daarom heb ik 15 jaar geleden besloten om voor mezelf te beginnen. Dan was ik de factor ‘een-baas-boven-mijn-hoofd-die-zegt-wat-ik-wel-en-niet-moet-doen-en-wat-ik-wel-en-niet-goed-doe’ kwijt. Dacht ik. Want, het was zéker niet weg.

Ook het werken voor opdrachtgevers wakkerde mijn faalangst nog steeds aan. Na enkele sessies bij een fijne psycholoog te hebben gevolgd werd mij alles steeds duidelijker: “Ik had angst om als ondernemer ineens geen geld meer te kunnen verdienen en daarom pakte ik opdrachten aan, ook degenen die ik helemaal niet leuk vond. Fout! Ik leefde wéér in angst! Gelukkig heb ik in de jaren erna stapje voor stapje geleerd om al die angsten los te laten en steeds meer mijn hart te volgen. Dat heeft geleid tot wat ik heel graag wilde: blogger.


#6. Pak je angst bij de bron aan

Heel veel angsten zijn terug te leiden naar vroeger, bijvoorbeeld je jeugd. Of het is ontstaan op een moment waarin je in je leven iets als vervelend, schokkend of traumatisch hebt ervaren. Door terug te keren naar dat moment, kan het mogelijk zijn dat je de angst beter begrijpt en dat je je angst kunt verminderen. Zoek daar eventueel professionele begeleiding bij. Vaak kunnen zij sneller, makkelijker en beter tot de kern komen en samen met jou een manier vinden om in de toekomst je angst beter aan te kunnen.


#7. Professionele hulp zoeken

Natuurlijk kun je ook in een vroeg stadium van je angst professionele hulp zoeken. Bijvoorbeeld met NLP (Neuro Linguistisch Programmeren) of EFT (Emotional Freedom Techniques) kun je angsten aanpakken. Ook kun je gebruik maken van de adviezen van een gesprekstherapeut of huisarts. Pak deze hulp met beide handen aan en schaam je er niet voor dat je hulp zoekt. Blijf niet te lang rondlopen met je angsten, dat is zonde van je leven. Ik kan het weten…


Heb jij nog tips?

Heb jij ook last van angsten? Hoe ga jij ermee om? Wat helpt jou? Deel het gerust hieronder. Alle tips zijn welkom!


Bewaar deze pin voor later:

Ben je bang voor iets 7 tips om je angst te verminderen


Kleine waarschuwing: 
Veertigplus mus en de eventuele genoemde specialisten zijn niet verantwoordelijk voor onjuiste informatie en eventuele gevolgen bij het opvolgen van adviezen en/of het afnemen van genoemde diensten. Laat je desnoods extra goed informeren door een deskundige!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *