7 super toffe voordelen van lijnzaad (en ook 3 nadelen!)

Lijnzaad, waarom ik er een fan van ben!

Als veertigplusser wil ik gezond en happy zijn en ook blijven! Ik zoek dan ook continu naar gezonde voedingsmiddelen, boordevol goede voedingsstoffen. En lijnzaad is daar zeker één van! Op internet en in boeken kun je heel veel informatie vinden over dit bijzondere zaadje. Vaak zijn de artikelen nogal met een wetenschappelijk tintje. Dat is interessant, maar soms ook taaie stof. Ik houd het daarom bij Jip en Janneketaal. Lekker makkelijk om te lezen en te begrijpen. Dus, sta je te trappelen om te ontdekken waarom lijnzaad interessant voor jou kan zijn? Lees dan vooral verder.

 

Wat is lijnzaad precies?

Lijnzaadjes zijn afkomstig van de vlasplant en hebben een bruine of gele kleur. De bloemetjes hebben een prachtige blauwpaarse kleur en zien er lieflijk uit. De vlasplant werd heel vroeger al gebruikt voor het maken van linnen kleding (grappig hè?). Daarnaast de plant populair om de olie (lijnzaadolie) en ook kun je de zaadjes los kopen. De productie van lijnzaad vindt grotendeels plaats in Canada, India, China, Duitsland en zelfs ook in Nederland.

 

7 mooie voordelen van lijnzaad en waarom het iets voor jou kan zijn:

 

#1. Goed voor je poep!

Of eigenlijk: als je niet kunt poepen! Ik begin meteen maar bij een fris onderwerp: je ontlasting. Lijnzaad helpt je om weer makkelijker te kunnen poepen. Dat komt door de vezels die erin zitten en die ervoor zorgen dat de voedselbrij in je darmen makkelijker door je darmen glijden.

Kun je al een paar dagen niet naar het toilet? Laat dan een eetlepel lijnzaad minimaal 6 uur weken in een glas water en drink het daarna op. Maal het lijnzaad na het weken en voor het innemen eerst even in een vijzel, keukenmachine of in een koffiemolen. Dan kunnen de bestanddelen extra goed hun werk doen en is de kans op fytinezuur kleiner (zie bij nadeel 3).

 

#2. Boordevol met een belangrijk Omega 3 vetzuur!

Je hebt waarschijnlijk al vaker gehoord van Omega 3 vetzuren. En lijnzaad bevat veel van één van de belangrijkste Omega 3 vetzuren, namelijk: alfa-linoleenzuur. Waarom is dit zo fijn? Alfa-linoleenvetzuur draagt bij aan het vormen van ontstekingsremmers die ontstekingen in je lichaam tegengaan. Ook zorgen ze voor het gezond houden van bijvoorbeeld je hart, hormoonhuishouding, cellen en hersenen.

En last but not least, ze dragen bij aan een goed immuunsystemen. Jouw immuunsysteem heb je hard nodig om je te beschermen tegen infecties, zoals foute bacteriën, virussen, parasieten en schimmels. Dus dat lijnzaad een positieve rol speelt in je weerstand tegen deze infecties is mooi meegenomen! Alfa-linoleenzuur kun je niet zelf aanmaken en heb je hard nodig via wat je eet en drinkt. Geef je lichaam dat dan dus ook. Via lijnzaad, maar ook via bijvoorbeeld chiazaad, krijg je dit binnen.

 

#3. Het zou je kunnen helpen om de kans op bepaalde soorten kanker te verkleinen

Ook zoiets moois wat de kleine lijnzaadjes waarschijnlijk kunnen doen: er zijn grote aanwijzingen dat lijnzaad een rol zou kunnen spelen in het verkleinen van bepaalde soorten kanker, zoals borstkanker, baarmoederkanker en bij mannen de prostaatkanker. De lignanen die in lijnzaad zitten zouden hiertoe aan bijdragen. Het zijn nog hele voorzichtige aanwijzingen en wereldwijd worden er nog vele onderzoeken naar gedaan, maar de eerste aanwijzingen zijn er. Wil je er meer over weten, vraag er dan eens naar bij je (huis)arts, voedingsdeskundige, diëtist of andere specialist.

 

#4. Ben je aan het afvallen? Lijnzaadjes kunnen je helpen

Als je aan het afvallen bent, dan wil je niet de hele tijd met een hongergevoel rondlopen. Dat is zo vervelend! Lijnzaad kan jou hierbij een beetje helpen. Ze zitten namelijk boordevol vezels.

Wat zijn vezels eigenlijk? Dat zijn kleine plantaardige deeltjes die in je dunne darm niet kunnen worden verteerd. In je dunne darm wordt heel veel van wat je eet verteerd, maar vezels kan je dunne darm niet verteren. Dat is helemaal niet erg, want onverteerd komen ze in je dikke darm en daar zorgen ze voor het gezond houden van je darmen en voor een gezonde en regelmatige ontlasting.

Maar nu weer terug naar hoe lijnzaad jou kunnen helpen om dat vervelende hongergevoel te verminderen. Dat doen zij door jou een vol gevoel te geven! Op de website van de Maag Lever Darm Stichting staat een leuk artikel met daarin een proef die is gedaan.

 

#5. Het is glutenvrij! Yes!

Een super fijn voordeel voor mensen die geen gluten willen of mogen eten, is dat lijnzaad glutenvrij is. Je kunt het dus gerust eten in een glutenvrij dieet.

 

#6. Ook bevat het: antioxidanten en polyfenolen

Huh wat? Laat ik het heel simpel uitleggen. Lijnzaad bevat polyfenolen en dit zijn stofjes die veel antioxidanten bevatten. En antioxidanten zijn ook weer stofjes die voorkómen dat schadelijke stoffen je cellen verzwakken of kapot maken.

Een andere naam voor deze schadelijke stofjes is ‘vrije radicalen’. Vrije radicalen ontstaan in je lichaam, maar kun je ook van buiten je lichaam in je lichaam krijgen. Als het in je lichaam wordt aangemaakt, dan is dat bijvoorbeeld bij het verteren van voeding en bij andere processen in je lichaam. Hier kan jouw lichaam meestal goed mee overweg, waarbij het belangrijk is dat je gezond leeft en gezond eet.

Máár, daar zit vaak het addertje onder het gras. Want, als jij veel foute stoffen binnen krijgt, dan krijg je teveel en te gevaarlijke vrije radicalen in je lijf. Foute stoffen van buitenaf zijn bijvoorbeeld alcohol, medicijnen, roken, luchtvervuiling en deeltjes van foute verpakkingen van levensmiddelen (zoals aluminium, plastic en de binnenkant van een pak drinken).

Maar ook als jij een getrest leven leidt, dan zorgt de stress voor veel vrije radicalen in je lichaam, doordat je stofwisseling en je hormoonhuishouding compleet verward is. Lijnzaad zou in een gezond voedingspatroon jou een extra hoeveelheid antioxidanten kunnen geven.

 

#7. Lijnzaadjes zijn ook vrienden voor je hormonen oestrogeen en progesteron

Oestrogeen en progesteron zijn twee hormonen die iedere vrouw heeft en ze kunnen niet zonder elkaar. Deze twee hormonen zijn continu bezig om met elkaar in balans te zijn. Helaas lukt ze niet altijd om in balans te zijn. En de ‘winnaar’ is meestal het oestrogeen dat bijvoorbeeld door vrije radicalen of andere factoren teveel in je lichaam aanwezig is.

Teveel oestrogeen en te weinig progesteron kan vervelende klachten geven, zoals pijnlijke borsten, vleesbomen, cysten (een holte gevuld met water of lucht die goedaardig op kwaadaardig is), migraine rondom de menstruatie en PMS (premenstrueel syndroom, oftewel: psychische en lichamelijke klachten die optreden in de menstruatiecyclus).

Dit wil je allemaal niet, toch? Maar wat doet lijnzaad in dit verhaal? De lignanen die in de lijnzaadjes zitten, en waarover je ook hebt kunnen lezen bij punt 3, zijn in staat om je progesteron en oestrogeen beter in balans te houden.

 

3 veelgehoorde nadelen van lijnzaad. Helaas!

Helaas kent het nuttigen van lijnzaad ook een aantal nadelen. En die moeten natuurlijk ook besproken worden. Dit zijn ze:

 

#Nadeel 1. Gasvorming, misselijkheid, verstopping en buikpijn met wat diarree

Oeps, (teveel) lijnzaad eten kan dus ook voor de bovenstaande maag- en darmklachten zorgen. Vaak ontstaat dat als je er teveel van eet en/of als je het ineens in je dagelijkse voeding gaat toevoegen. Bouw het daarom langzaam op en eet er niet teveel van. Het dagelijks eten van lijnzaad is in principe niet nodig en eet maximaal 1-2 eetlepels op een dag. Het voedingscentrum heeft een interessant artikel geschreven over hoeveel gebroken lijnzaad je zou kunnen eten.

 

#Nadeel 2. Oxidatie en cyanide kunnen ineens tevoorschijn komen

Allereerst cyanide: lijnzaad bevat de stof cyanogenen en je lichaam kan dit omzetten tot een giftige stof cyanide. De kans dat dit gebeurt is groter bij gebroken of gemalen lijnzaad, dan bij lijnzaadolie. Toch lees je ook dat dat pas gevaarlijk is als je heel veel lijnzaad per dag eet, dus bijvoorbeeld meer dan 50 gram per dag. Reduceer de inname daarom tot 1-2 eetlepels per dag en eet het niet elke dag.

Dan het verhaal over de oxidatie: gemalen lijnzaad schijnt heel snel te gaan oxideren. Dat betekent dat het snel bederft en bij inname van geoxideerde gemalen lijnzaad krijg je vrije radicalen binnen. Bij punt 6 heb je kunnen lezen dat je beter zo weinig mogelijk vrije radicalen in je lichaam kunt hebben. In ieder geval niet teveel foute vrije radicalen!

Nu zitten we wat dit betreft een beetje in een spagaat: aan de ene kant is het goed om lijnzaad te malen, zodat alle werkzame stoffen beter in je lijf benut kunnen worden. Aan de andere kant bederven gemalen lijnzaadjes dus heel snel. Wat kun je het beste doen? Lijnzaadjes eerst weken een paar uur weken in lauw water, daarna vermalen en het meteen verwerken in je voeding en ervan smullen!

 

#Nadeel 3. Het bevat fytinezuur en teveel is ook niet best

Lijnzaad bevat fytinezuur en dit fytinezuur kan de opname van belangrijke mineralen afremmen. Hierdoor zou er een tekort aan mineralen in je lichaam kunnen ontstaan. Om dit te voorkomen wordt er vaak aangeraden om de zaadjes voor gebruik eerst een paar uur of een nacht te weken in lauw water. Daardoor komt het enzym fytase in actie en breekt het fytinezuur af, zodat het niet meer schadelijk is voor je lichaam.

Toch zijn velen van mening dat fytinezuur pas echt schadelijk is als je grote hoeveelheden lijnzaad per dag eet. Varieer daarom met andere noten, zaden en pitten, neem lijnzaad niet elke dag en beperk het tot maximaal 1 of 2 eetlepels per dag.

 

Hoe gebruik je het ’t beste?

Lijnzaad is verkrijgbaar als hele zaadjes, gebroken lijnzaad, lijnzaadpoeder, lijnzaadmeel en lijnzaadolie. Allemaal prima manieren om ze te gebruiken in je gerechten, waarbij je dus wel erop moet letten dat je er niet teveel van eet en dat het niet gaat oxideren.

Wissel de lijnzaadproducten met elkaar af, dat is sowieso goed om te doen in een gezond gevarieerd voedingspatroon.

Belangrijk bij lijnzaadolie is dat je het niet gaat verhitten en alleen koud gebruikt, omdat het dan ook gaat oxideren! Ik gebruik lijnzaadolie daarom altijd als een koude olie in smoothies, door mijn yoghurt, als dressing over salades en bijvoorbeeld in een pesto. Bewaar lijnzaadolie ook altijd na opening in de koelkast, zodat het niet gaat oxideren!

 

Mijn tip: koop hele lijnzaad en maal of plet ze zelf fijn op het moment dat je ze gaat gebruiken en koop daarnaast ook lijnzaadolie. Daarmee kun je genoeg variëren. Hiermee hoef je geen gemalen of geplette lijnzaadpitjes te kopen in de winkel, waardoor de kans op oxidatie het kleinst is.

 

Kun je lijnzaad gebruiken met een voedselallergie of voedselintolerantie?

Jazeker! Lijnzaad is van nature glutenvrij, lactosevrij, notenvrij, eivrij en kun je rustig eten als je last hebt van deze allergieën of intoleranties. Op de verpakking staat vaak wel dat er sporen van gluten of noten in kunnen zitten, maar dat komt omdat de lijnzaadproducten meestal verwerkt en verpakt worden in een fabriek waar ook met gluten en noten wordt gebruikt.

Om zich ‘in te dekken’ dat lijnzaad misschien met gluten en noten in aanraking is gekomen, zetten fabrikanten het dus op het etiket. Maar, de kans is heel klein dat er sporen van gluten en noten in zitten. Ik raad je wel altijd aan om bij een nieuwe verpakking of nieuw product het eerst zelf uit te proberen als je niet tegen noten en gluten kunt.

 

Mijn favoriete lijnzaadproducten en waar je ze kunt kopen

Ik koop het liefst zoveel mogelijk biologische lijnzaadproducten en dit raad ik jou ook aan. Ze zijn in aanschaf iets duurder, maar wel gezonder en beter voor je lichaam. Dit zijn mijn favoriete lijnzaadproducten:

 

#Favoriet 1: Mattisson Lijnzaad Heel – 400g – BIO

Van biologisch gecontroleerde teelt. Bron van omega 3 vetzuur ALA, vezelrijk, 100% composteerbare verpakking en allergenen vrij!

mattisson lijnzaad heel bio

>> MEER INFO

 

#Favoriet 2. AH Biologisch Lijnzaad heel, 500 gram

Dit biologische lijnzaad zit vol vezels en is ideaal voor zoet bakken, hartig koken en gezond ontbijten of als garnering van bijvoorbeeld broden. Puur, onbewerkt en van biologische oorsprong, van nature vezelrijk en bevat omega 3 vetzuren.

Albert heijn biologische lijnzaad heel

>> MEER INFO

 

#Favoriet 3. AH Raw Organic Food Lijnzaadolie, 250 ml

Deze lijnzaadolie is koudgeperst. Lijnzaadolie is van nature rijk aan omega 3 en heeft een nootachtige smaak. Biologisch, koudgeperst, rijk aan omega 3, geschikt voor koude toepassingen.

raw super food lijnzaad olie

>> MEER INFO

 

#Favoriet 4. It’s Amazing Lijnzaadolie Bio 500ML

It’s amazing Biologisch Lijnzaadolie is afkomstig uit de zaden van olievlas en wordt koudgeperst. Het heeft een goudgele kleur en is een uitgebalanceerde bron van meervoudig onverzadigde vetzuren (omega-3, omega-6 en omega-9 vetzuren), zoals het belangrijke alfalinoleenzuur. 100% biologisch!

its amazing biologische lijnzaadolie

>> MEER INFO

 

#Favoriet 5. Natufood Lijnzaadolie Koud Eko, 250 ml

Natufood Lijnzaadolie Koud Eko is rijk aan omega-3 vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren. Natufood lijnzaadolie is koudgeperst en kan op vele manieren worden verwerkt in het eten. van gecontroleerde biologische teelt.

natufood lijnzaadolie koud

>> MEER INFO

 

Heb jij nog tips?

Weet jij nog handige tips over het gebruik van lijnzaadproducten? Of wil je je ervaringen erover met anderen delen? Zet het gerust in een reactie hieronder!

 

Bewaar deze pin voor later:

7 super toffe voordelen van lijnzaad en de nadelen

 

Kleine waarschuwing:

Veertigplus mus en de genoemde supermarkten/winkels/producenten en specialisten zijn niet verantwoordelijk voor onjuiste informatie en eventuele gevolgen bij de consumptie of het gebruik van de hierboven vermelde producten of de genoemde diensten. Check altijd de verpakking en/of laat je goed informeren voor gebruik van het product of de dienst!

 

Dit blogbericht bevat affiliate links. Voor meer informatie, lees mijn Disclaimer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *