5 toffe redenen waarom havermout en havervlokken zo gezond zijn!

Havermout heb ik als gezonde voedingsstof toegevoegd aan mijn ontbijt

Havemout is gezond, lees ik heel vaak. Tegenwoordig valt mijn oog steeds meer op dit soort uitspraken, want nu ik de 40+ leeftijd heb bereikt, denk ik veel meer na over gezonder leven. Dus, de meeste ochtenden eet ik braaf een bakje (lactosevrije) yoghurt met een handje havermout, bosbessen, gedroogde kokosschilfers en een klein beetje gedroogde bananenchips. Maar waarom is havermout zo gezond? En word je dikker of mis je belangrijke voedingsstoffen als je het niet eet? Kortom, als Veertigplus mus vond ik het de hoogste tijd om uit te pluizen waarom havermout zo gezond is. Daarom vind je hieronder de 5 belangrijkste redenen om hette eten.


Maar eerst: wat is havermout eigenlijk? En wat zijn havervlokken?

Havermout is een graansoort (haver) en er zijn verschillende benamingen voor. Dat heeft te maken met de bewerking. Wil je haver zo min mogelijk bewerkt eten, dan kun je havergrutten gebruiken. Het nadeel hiervan is dat je het een tijd moet koken voordat je het kunt eten. Dus kiezen de meeste mensen voor havervlokken of havermout. Havervlokken bestaat uit gepelde, gestoomde en geplette haver en havermout bestaat uit kleiner gemaakte havervlokken. Havermout en havervlokken zijn dus eigenlijk hetzelfde, alleen hebben ze een andere vorm.


Is het eigenlijk glutenvrij?

Ja! Havermout en havervlokken zijn van nature glutenvrij en geven je belangrijke voedingsstoffen die je nog weleens kunt missen in een glutenvrij dieet. Maar toch lees je dat je ermee moet uitkijken als je een glutenintolerantie hebt. Dat komt omdat het in diverse producten wordt samengevoegd met niet-glutenvrije ingrediënten. Dus, heb je een glutenintolerantie, koop dan écht goede en pure havermout en havervlokken en test het eerst bij jezelf. Heb je eenmaal een merk gevonden waar je goed op reageert, houd je dan aan dit merk vast, want regelmatig komt het voor dat de ingrediënten of samenstellingen van een product veranderen.


5 toffe redenen waarom havervlokken en havermout gezond zijn:


#1. Het is goed voor de lijn!

Ik dacht, laat ik met deze toffe reden beginnen! Want, dit is voor mij de belangrijkste reden dat ik ’s ochtends mijn boterhammetje heb ingeruild voor een kom lactosevrije yoghurt met havermout. Want, het geeft je lang een vol gevoel, waardoor je minder snel weer iets wilt gaan eten. Dat komt doordat er zetmeel in haver zit en dit zorgt voor een langzamere vertering van de havermout. Je hebt daardoor minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel, waardoor de neiging naar snoepen kleiner wordt. Weg met die chocoladerepen dus 😉.


Volg jij Veertigplus mus al op Facebook? Doe dat hier!


#2. Havermout is gezond door de gezonde voedingsstoffen

Het bestaat uit veel goede vezels, goede eiwitten, goede vetten en gezonde bestanddelen zoals vitamine ijzer, magnesium, zink en vitamine B1.


#3. Het verlaagt je cholesterol

Je hoort vaak dat een te hoog cholesterolgehalte slecht is voor je gezondheid. Havermout schijnt je cholesterol te verbeteren, waardoor je als veertigplus vrouw de kans op hart- en vaatziekten verkleint. Alle beetjes helpen, zeg ik altijd. Om er niet al te diep op in te gaan hoe het komt, is het wel handig om te weten dat de beta-glucan die in havermout zit, ervoor zorgt dat je cholesterolwaardes verbeteren.


#4. Havermout is goed voor je portemonnee

Havermout en havervlokken zijn relatief goedkoop in de aanschaf. Je doet er lang mee, omdat je maar kleine beetjes per keer hoeft te gebruiken. Ben je glutenintolerant, dan kan het zijn dat je iets duurder uit bent, maar over het algemeen kun je al voor minder dan een euro een pak havermout of havervlokken kopen.


#5. Je kunt er veel mee doen

Havermout en havervlokken kun je in heel veel soorten gerechten verwerken. Je kunt het gebruiken in smoothies, koekjes, repen, taarten en cakes, maar ook gebruiken als pap, als ingrediënt in pannenkoeken en nog veel meer.


Welke havermout is kwalitatief goed? Mijn tips…

Er is veel havermout verkrijgbaar en lang niet alle merken zijn even goed. Ik geef de voorkeur aan biologische glutenvrije havermout. Biologisch, omdat er dan geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest zijn gebruikt en het ook geen genetisch gemodificeerde organismen zijn. Ik kies voor glutenvrije havermout, omdat gluten je darmen kunnen pesten en dat heb ik liever niet. Twee goede biologische, glutenvrije soorten havermout, zijn:


#1. Bionoot Biologisch Havermout (glutenvrij)

Biologische havermout is voedzaam, bevat een gezonde bron aan eiwitten en vezels en is bovendien licht verteerbaar. Bionoot Biologisch Havermout is een goede kwaliteit biologische en glutenvrije havermout en dat proef je!


#2. Havermout (glutenvrij) TerraSana

Met de glutenvrije havermout van TerraSana maak je de heerlijkste keuze voor het maken van een lekkere havermoutpap, koekjes, granola of pannenkoeken. Havermout staat bekend om zijn rijke vezelgehalte en is ook ideaal als vervanger voor bloem of tarwemeel. Even door de blender is het is al zover!

De havermout wordt biologische geproduceerd door een zeer duurzaam Fins bedrijf, dat voordoet aan de sterke eisen met betrekking tot glutoncontaminatie. Oftewel deze glutenvrij havermout is ideaal als je een coeliakie of een glutenintolerantie hebt.


Leuke kookboeken met heerlijke recepten met havermout!

Zoek je ideeën voor lekkere en gezonde havermout-recepten? Dan beveel ik je de onderstaande 3 kookboeken aan! Dit zijn ze:


#1. Havermoutje

In 70 recepten tonen Pascalle Bonnier en Mathijs Kok de oneindige mogelijkheden met haver als basis. Van brood tot burger, van soep tot stroopwafel, van cake tot cappuccino, van pasta tot pannenkoek. Voor elk moment op de dag is er een havermoutje!


#2. Heerlijke havermout

Als je denkt dat de ietwat saaie, klassieke havermoutpap de enige manier is om havermout te eten, dan heb je het grondig mis. Havermout is meer dan een ontbijtgraan, dat laat Kathy Hester overduidelijk zien in Heerlijke havermout.

In dit boek vind je niet alleen koude en warme ontbijtrecepten, zoals originele smoothies, pannenkoeken en wafels, maar ook recepten voor vullende maaltijdsoepen, hartverwarmende stoofpotjes, wokgerechten, pizza en risotto. Wist je trouwens dat je met havermout ook vleesvervangers kunt maken? Je hoeft je burger of chili dus niet te missen.
Met Heerlijke havermout kun je vanaf nu de hele dag door genieten van je superfood.


#3. Havermout

In Havermout staan meer dan dertig heerlijke recepten met superfood-havermout: van heerlijke ontbijtjes tot snacks en drankjes. Of het nu gekookt, geweekt, gebakken, geroosterd of geblenderd is, havermout zit vol vitaminen, mineralen en vezels en is goed voor het immuunsysteem. Ook kan het prima gecombineerd worden met ander gezond eten, zoals fruit, yoghurt, honing en antioxidantrijke chocolade.

De recepten zijn onderverdeeld in verschillende soorten pap, muesli, repen & koeken, muffins & cakes en drankjes. Denk eens aan havermoutkoekjes met cranberry of chocolade-havermoutsmoothies – daar loopt het water je toch van in de mond…?


Leuke boeken, hè? Zit er iets voorje bij? Vast wel!


Tip van de Veertig plus mus:

Natuurlijk geldt altijd: teveel is niet goed. Dus eet niet teveel havermout en havervlokken, maar eet het bewust en met mate en ga het niet ineens als een gek eten. Heb jij nog andere tips of wil je graag jouw ervaringen delen? Zet het gerust in een reactie hieronder.


Bewaar deze pin voor later:

5 toffe redenen waarom havermout en havervlokken zo gezond zijn


Kleine waarschuwing:

Veertigplus mus en de genoemde supermarkten/winkels/producenten en specialisten zijn niet verantwoordelijk voor onjuiste informatie en eventuele gevolgen bij de consumptie of het gebruik van de hierboven vermelde producten of de genoemde diensten. Check altijd de verpakking en/of laat je goed informeren voor gebruik van het product of de dienst!

Dit blogbericht bevat affiliate links. Voor meer informatie, lees mijn Disclaimer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *