10 redenen waarom Pinterest een MUST is voor je blog!

Pinterest is heel interessant voor bloggers!

Heel eerlijk moet ik je bekennen dat ik lange tijd dacht dat Pinterest voor mijn blog totaal nutteloos was. Wat had ik het mis! Ik had ongeveer 3 jaar geleden voor één van mijn blogs een Pinterest account aangemaakt met 9 borden. Op de meeste borden stonden maar 6 pins of minder en de meeste pins waren van mezelf. Ik zag dat mijn pins nauwelijks bekeken werden en ook bleven mijn maandelijkse kijkers onwijs laag. Pinterest is niets voor mijn blog, dacht ik na een tijdje. En vervolgens deed ik er niets meer mee. Yeah right! Niet zo slim van mij, want Pinterest biedt onwijs veel voordelen voor je blog! Dus, om te voorkomen dat jij kansen laat liggen op Pinterest, geef ik je 10 redenen waarom Pinterest een MUST is voor je blog en waarom je er vandaag nog mee zou moeten beginnen!

 

Met dit blogbericht neem ik je mee op mijn weg naar succes met Pinterest, zodat jij er ook succesvol mee kunt zijn voor jouw blog of bedrijf. Mijn blog Veertigplus mus is voor mij de inspiratiebron en proeftuin waar ik als blogger allerlei dingen test en meemaak. Bekijk mijn Pinteresttips en ontdek hoe ik mijn blog explosief laat groeien, bijvoorbeeld met de tool Tailwind. Ook deel ik regelmatig mijn Pinterest-struikelblokken, waardoor jij niet hoeft te struikelen met Pinterest en gewoon lekker kunt knallen!

 

10 redenen waarom Pinterest belangrijk is voor je blog:

 

#1. Een Pinterest pin blijft veel langer actief!

Ik begin meteen met een waanzinnig groot voordeel van Pinterest ten opzichte van bijvoorbeeld Instagram, Facebook en Twitter. Namelijk: een Pinterest pin blijft way out veel langer actief dan de andere Social Mediakanalen. Dit betekent dat je veel langer kans maakt dat jouw pin zorgt voor meer bezoekers op je blog of website.

Om je een beeld te geven: een Tweet heeft een gemiddelde levensduur van een kleine 25 minuten, een Facebookpost ongeveer maar 90 minuten en een Pinterest pin heeft een levensduur van 3 maanden of langer! Wauw, wat een verschillen! Dat overtuigde mij ervan dat ik als de sodemieter Pinterest actief moest gaan inzetten voor mijn blog Veertigplus mus en ik hoop dat jij dat ook doet voor jouw blog.

 

#2. Pinterest wordt steeds populairder

Veel Pinterest-gebruikers willen inspiratie opdoen en informatie opsnuiven en dat worden er steeds meer! Alleen al in Nederland zijn er meer dan 3 miljoen Pinterest gebruikers en daarvan zijn er rond de 750.000 dagelijks actief. Dit zijn misschien minder grote aantallen dan bijvoorbeeld Facebook, maar hé, heeft Facebook de laatste tijd niet heel veel te lijden onder een vertrouwensbreuk door een aantal fouten die zij hebben gemaakt? Pinterest is het afgelopen jaar met 25% gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor en kent geen dalende aantallen. Ik vind dat MEGA, dus dat was voor mij ook een reden om er veel actiever op te zijn.

 

#3. Je hoeft niet veel volgers te hebben om te laten weten dat je bestaat!

Wat ik superfijn vind van Pinterest is dat je niet heel erg gefocussed hoeft te zijn op de aantallen volgers die je hebt. Oké, het hebben van volgers is fijn, maar hoeft niet bepalend te zijn voor wie jouw pin wel of niet ziet. Dat zit zo: Pinterest is een zoekmachine en ziet zichzelf NIET als een Social Mediakanaal, zoals Facebook en Instagram. Als jij aantrekkelijke pins maakt die goed zijn opgebouwd, dan is de kans groot dat zij op Pinterest en in Google eerder en vaker weergegeven worden. Je bent dus niet alleen maar afhankelijk van je volgers om bezoekers naar je blog te krijgen, hoe heerlijk is dat!

 

Een voorbeeld dat je met weinig volgers veel Pinterest succes kunt hebben

Om je een voorbeeld te geven, laat ik je het onderstaande voorbeeld zien van mijn Pinterest account voor mijn blog Veertigplus mus. Het is een screenshot van mijn Pinterest statistieken die ik op 14 januari 2020 heb gemaakt. Wat valt daarin op? Rechtsboven zie je dat ik ‘maar’ 99 volgers heb en links ernaast zie je dat ik de afgelopen 30 dagen 168.300 maandelijkse kijkers heb gehad! En deze 168.300 maandelijkse kijkers hebben 7.700 keer op mijn links geklikt en mijn pins 246 keer bewaard.

 

 

Belangrijk om je daarbij te vertellen is dat deze pins niet alleen de pins zijn die vanaf de blog Veertigplus mus komen. Het bevat ook pins van anderen die ik een re-pin heb gegeven. Dus de bovenstaande cijfers zijn voor mij niet voldoende om te weten of de 7.700 linkkliks allemaal kliks op mijn eigen pins zijn geweest. Daarom duik ik wat dieper in de statistieken en laat ik je hierna een screenshot zien – ook gemaakt op 14 januari 2020 – waarbij ik heb aangevinkt dat ik van de afgelopen 30 dagen wil zien hoe vaak er op de pins van Veertigplus mus is geklikt. En dat aantal is 7.112 keer (dat zie je hieronder halverwege op de afbeelding bij ‘totale linkkliks’). Dus van de 7.700 linkkliks werd er 7.112 keer geklikt op de pins die ik zelf gemaakt heb. Wauw! Dat smaakt naar meer!

 

 

#4. Met Tailwind zijn mijn bezoekersaantallen naar mijn blog explosief gestegen

Mijn blog ‘Veertigplus mus’ bestaat nog maar heel kort als ik dit blogbericht schrijf. Om precies te zijn bestaat het pas sinds 24 oktober 2019, dus nog geen 3 maanden! Op 8 december 2019 heb ik vervolgens een Pinterest account aangemaakt en daarna op 30 december 2019 ben ik gaan werken met de superfijne tool Tailwind. Met Tailwind én met mijn zelf bedachte Pinterest strategie zijn mijn bezoekersaantallen explosief gestegen.

 

 

Bijvoorbeeld in de maand december had ik op mijn blog Veertigplus mus nog maar 136 sessies van mensen die vanaf Pinterest kwamen (zie afbeelding hierboven). Een sessie is de periode waarin een bezoeker actief is op mijn website Veertigplus mus. In de maand januari, en dan van 1 januari 2020 tot en met 14 januari 2020 (de dag waarop ik deze blog schrijf), heb ik op veertigplusmus.nl al 8.520 sessies van mensen die vanaf Pinterest komen. Dat is een stijging van ruim 6000%! Zesduizend procent, dat is geweldig! En dat terwijl het pas 14 januari is als ik dit schrijf en ik nog ruim 2 weken heb tot het eind januari 2020. Dan kan ik december 2019 en januari 2020 nóg beter met elkaar vergelijken.

 

Wil je de tool Tailwind ook proberen voor jouw Pinterest activiteiten? Tailwind is een prachtig tool om je pins in te plannen. En het heeft nog veel meer voordelen! Zo kun je je aanmelden bij Tailwind tribes en je pins in de tribes plaatsen, waardoor jouw bezoekersaantallen explosief kunnen gaan stijgen! Wil je Tailwind uitproberen? Ik mag je namens Tailwind een gratis proefperiode van 1 maand geven! Klik op deze link

 

#5. Veel mensen op Pinterest hebben een koopbehoefte

Veel bloggers denken dat je op Pinterest voor de fun wat foto’s en afbeeldingen op je virtuele prikbord hangt. Dat is zeker waar, maar het blijkt dat veel mensen die op Pinterest zitten een grote behoefte hebben om iets te kopen. Maar liefst 87% van de Pinterest bezoeker heeft dankzij Pinterest een product of dienst gekocht. Dat is fantastisch en biedt voor ons als bloggers énorm veel kansen!

Pinterest bezoekers laten zich graag inspireren en zoeken meestal heel gericht. Bijvoorbeeld iemand die spullen en inspiratie voor een woonkamer zoekt komt vaak op Pinterest terecht. Dat kan komen doordat zij iets in Google hebben ingetypt, bijvoorbeeld ‘woonkamer’. Of bijvoorbeeld ook doordat zij op Pinterest een aantal mensen volgen die veel pins hebben over woonkamer en dan zien zij deze pins in hun Pinterest tijdlijn.

Of ze typen in Pinterest in de zoekfunctie het woord ‘woonkamer’ in en dan verschijnen er duizenden pins met tips en ideeën over woonkamers. In het onderstaande voorbeeld heb ik het woord ‘woonkamer’ in Google ingetypt en op de 1e en 2e plaats van de gratis zoekresultaten verschijnt een link van Pinterest. Heb jij jouw pins aantrekkelijk gemaakt met de juiste zoekwoorden, dan is de kans groot dat jouw pin voorbij komt bij jouw doelgroep op Pinterest!

 

 

#6. Pinterest is gratis

Waarschijnlijk zul je denken: Pinterest is gratis, maar Instagram, Facebook en Twitter óók, dus wat is het verschil? Dat klopt, ze zijn allemaal gratis, maar met Pinterest kun je veel sneller explosieve bezoekersaantallen op je blog of website bereiken. Je hoeft in principe niet extra te adverteren of maanden te zitten wachten totdat de bezoekers binnen druppelen. Je kúnt wel adverteren op Pinterest en dat is een mogelijkheid dat sinds kort bestaat. Maar in principe, met bijvoorbeeld het gebruik van Tailwind en een goede Pinterest-strategie en een goede website of blog, kun je gratis veel webbezoekers aantrekken.

 

#7. Er is nog niet veel concurrentie

Wat ik merk, is dat de concurrentie op Pinterest nog best wel meevalt. Het een en ander hangt natuurlijk ook wel af van wie jouw doelgroep is en in welke branche je zit, maar veel bedrijven maken nog niet optimaal gebruik van Pinterest. Daar liggen dus heel veel kansen voor jou als blogger, webshophouder of als ondernemer in welke branche dan ook!

 

#8. Je kunt goed weten wat jouw Pinterest bezoekers zoeken

Ik ben heel blij met de statistieken van Pinterest. Heb je een zakelijk Pinterest account, dan kun je veel statistieken bekijken. Ook gebruik ik Google Analytics om veel over mijn Pinterestbezoekers en webbezoekers te weten te komen. Je kunt bijvoorbeeld in de Pinterest statistieken zien welke pins het beste bekeken worden, je kunt zien welke pins van anderen die je gerepinned hebt het beste bekeken worden. Ook daar kun je weer ideeën opdoen voor nieuwe pins. In Google Analytics kun je zien hoe lang men op jouw webpagina blijft, op welk deel van de dag je bezoekers het meest actief zijn en veel meer gegevens. Het meten en analyseren is een belangrijk onderdeel van je Pinterest succes, vind ik. Doe daar dus zeker wat mee als je beter wilt scoren.

 

#9. Je pin kan in een stroomversnelling de wereld over gaan

Vaak sta ik versteld hoe snel een pin die ik plaats gerepinned of bekeken wordt. Dat gaat 9 van de 10 keer veel sneller dan wanneer ik een bericht post op Facebook of Instagram. Een groot voordeel waar jij ook een grote slag mee kan slaan!

 

#10. Groot voordeel ten opzichte van Instagram: je kunt een directe link plaatsen naar je webpagina of blogpost

Wat ik écht een nadeel vind van Instagram is dat je bij je Instagrampost geen link mag plaatsen. Je moet dan altijd iets zeggen van ‘link in bio’. En in de bio moet je dan apart de link plaatsen of je moet een link van bijvoorbeeld Linktree plaatsen waar al je posts met links zichtbaar zijn.

Ik kan het Instagram niet kwalijk nemen, het is nu eenmaal hun strategie, maar handig vind ik het niet. Pinterest heeft voor mij daarom echt als grote voordeel dat ik in mijn pin een directe link kan plaatsen naar een blogpost of webpagina. Dat maakt het voor de lezer veel laagdrempeliger om op de link te klikken. Geen gedoe met ‘link in bio’ en maar hopen dat ze erop klikken, zoals bij Instagram.

 

Let’s go! Begin met Pinterest of word actiever op Pinterest!

De bovenstaande 10 redenen zijn voor veel bloggers en ondernemers een eyeopener om Pinterest in te zetten voor hun blog of bedrijf. En er zijn nog veel meer voordelen en redenen om Pinterest te gebruiken die hier nog niet eens benoemd zijn. Eigenlijk is het een gemiste kans als je het niet inzet. Dus, let’s go! Begin met Pinterest! Start bijvoorbeeld ook met de gratis proefperiode van 1 maand van Tailwind om te bekijken of het wat voor je is.

 

Bewaar deze pin voor later:

10 redenen waarom Pinterest een must is voor je blog

 

Dit bericht bevat affiliate links. Voor meer informatie kun je mijn disclaimer lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *